TEST: Audi A6 2.8 Multitronic - Uten et gir

Multitronic kaller Audi sin nyvinning innen girkasser. Skjønt nyvinning og nyvinning - DAF hadde jo tross alt trinnløse girkasser allerede på slutten av 50-tallet.

Hva var galt med den gode gamle automatkassen - den som fortsatt har gir, og hvor føreren merker på kroppen når neste gir legges inn? Hva var galt med den?

Etter alt å dømme ingenting, for Audi vil fortsette å tilby de samme gamle automatkassene på både A3, A4, A6 og A8 - bortsett fra i A6 2.8 hvor en trinnløs automatkasse (CVT) med navnet Multitronic har tatt over.

Fordeler, men også ulemper

Tanken bak de trinnløse girkassene - som DAF lanserte i sin 600 Variomatic, og som Nissan akkurat har lansert i Primera - er god. Nettopp fordi man har muligheten til å utnytte motoren der den er på sitt mest effektive under akselerasjon - og fordi man kan tyne motoren til å gå på ekstremt lave turtall ved vanlig kjøring. I og med at girkassen har få bevegelige deler, taper man dessuten lite effekt - og sparer bensin.

Men ved siden av de positive sidene har selve konstruksjonen av girkassen voldt problemer - for det er jo tross alt bare en reim som skal overføre motorens krefter til resten av drivverket. Og virkelig komplisert skjønner vi at det blir når reimen i tillegg må være fleksibel…

Tåler kreftene

Audi har imidlertid greid kunststykket med å lage en CVT-kasse som tåler den 2,8-liters store V6 motorens motoren sine ytelser - og med et dreiemoment på 280 Nm og 193 hester er det jo litt. Sammenlikner man Audi A6 Multitronic med en vanlig A6 med Tiptronic er forskjellene små, for det eneste som skiller er gaten girvelgeren går i - på en Multitronic er den kortere.

Det som likevel skiller er hvordan bilen oppfører seg på veien - og det kan du jo alltids lese mer om i avsnittet "Motor og kjøreegenskaper".