TEST: Audi A6 2.7 T Quattro -- Dobbel glede?

Motorpaletten er stor til Audi A6, men ingen greier helt å måle seg med 2,7 literen som satt i vår bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Audi A6 2.7 T Quattro -- Dobbel glede?

Svakeste utgave i Audi sin A6 serie har en motor som yter 125 hestekrefter fra 1,8 liter, mens den sterkeste - dersom vi ser bort fra S-serien - har 300 hester fra sin høyst slagkraftige V8 motor.

Biturbo

Men uansett om motorutvalget er stort, er det ingen av motorene som greier å konkurrere med turbomotoren på 2,7 liter. Ingen er like teknisk avanserte, og ingen like fascinerende.

For på plasten som Audi lar tildekke herligheten griner ordet "Biturbo" mot deg, to turboladere betyr det -- og ytelse garanterer det. Vi innrømmer gjerne at vi greide å få alle fire hjulene til å slippe taket i underlaget når vi lot turboene jobbe for fullt…

ESP

Riktignok er ikke det noen fare normalt sett, for 90 prosent av de som setter seg bak rattet på Audi A6 2.7 T Quattro lar være å fikle med knappen som er merket med "ESP" - og de trykker neppe gasspedalen ned i teppegulvet ved enhver anledning heller.

Årsaken er selvfølgelig at de, i motsetning, til oss ikke tar A6 2.7 T Quattro for å være noe annet enn en komfortabel storbil med litt spesiell teknikk. Vi måtte selvfølgelig også undersøke om A6 2.7 T Quattro kunne brukes til mer…