TEST: Audi A6 2.5 TDi Multitronic

De utvendige endringene er ikke store på Audi A6. Kun små, subtile forandringer har blitt gjennomført – likevel er bilen bedre en noensinne.

TEST: Audi A6 2.5 TDi Multitronic
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En lett retusjert front med panser som er hentet fra A6 med V8 motor, nye aluminiumsfelger og synlige eksosrør i hekken, er de utvendige endringene på A6 anno 2001.

Svært subtilt, men kjennerne vil likevel se forskjell på den nye og den gamle. Spesielt forfra er det lett. Den nye fronten er nemlig med på å gi A6 et mer aggressivt og moderne preg.

Eksklusiv

Innvendig er det som før, dashbordet er det samme oversiktlige gamle. Instrumentene er fortsatt oversiktlige og plassert slik vi kjenner dem. Bryterne er de samme, og sitter plassert lett tilgjengelig, er store, lettbetjente og tydelige. At materialene også er de samme som før sjenerer ingen. De er nemlig synonyme med høy kvalitet og en vakker finish.

De med følsomme ører vil likevel oppleve den nye A6 forskjellig fra den gamle. Støynivået er lavere som en følge av tykkere glass, nye gummilister og bedre støydemping.

Diesel og Multitronic

TEST: Audi A6 2.5 TDi Multitronic

Den største nyheten er imidlertid ikke om støynivået har blitt senket med noen skarve desibel, eller at man nå ser at også Audi A6 har eksosrør. Nei, den mest spennende nyheten er den som finnes under panseret som tidligere kun ble benyttet til å huse 4,2-liters V8 motorer.

Og da er det ikke den velkjente 2,5-liters V6 motoren med turbo, dieseldrift, 155 hester og et dreiemoment på 310 Nm vi tenker på, heller ikke den trinnløse automatiske girkassen Multitronic – men det faktum at Audi har koblet disse to sammen. Hvordan det fungerer kan du lese mer om her.