TEST: Audi A6 2.0 Tdi

Vi har gjort mye jobb på Audi A6 allerede, men nå har vi endelig fått kjøre den billigste. Vi var spente på motoren, men resten av bilen var veldig lik det vi har sett før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Audi A6 2.0 Tdi
image: TEST: Audi A6 2.0 Tdi


Vi har hatt mye pågang angående mangelen på firehjulsdrevne biler med automatgir og dieselmotor. Dette er vanskelig i VW-systemet også. Hverken Skoda eller Volkswagen kan levere denne kombinasjonen. Du må opp på forholdsvis kostbare Audimodeller for å få dette til. Den billigste blir kommende A6 2.7 Tdi. Vi får mange hjertesukk om hvorfor ikke rimeligere modeller med dieselmotor, firehjulsdrift og automatgir produseres, og svaret er forholdsvis enkelt. Det er nesten bare nordmenn som etterspør biler med små motorer sammen med firehjulsdrift og automatgir, med andre ord et uinteressant satsingsområde for bilprodusentene.

Folkemodellen

Vi har kjørt en helt vanlig A6 denne gangen uten noe spesielt fancy i det hele tatt. Vi hadde manuell girkasse, men denne toliteren kan leveres med Audis trinnløse girkasse som heter Multitronic. Dette er den eneste løsningen du har for å slippe unna kløtsjpedalen i A6 2.0 Tdi. Billigste modell med firehjulsdrift blir A6 2.4 Quattro. Da har du bensinmotor med 177 hestekrefter og firehjulsdrift, men manuell girkasse. Multitronic finnes også på denne bilen, men da bare med forhjulstrekk.

Videre skal vi konsentrere oss om innstegsmodellen i A6-serien. Her finner du våre inntrykk fra kjøring av den billigste varianten av Audi A6.