TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro

Audi A4 Cabriolet quattro er en unik bil. Den er nemlig noe så spesielt som en overkommelig cabriolet med firehjulsdrift.

TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro
TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro


Det er ikke mange år siden nordmenn snudde seg når de så en bil med nedfelt tak. Biler uten tak var noe sjeldent og eksklusivt som stort sett var forbundet med utlandet og TV-serier.

De siste årene har imidlertid situasjonen endret seg. Stadig flere kabrioleter er å se på norske veier. Den økte kabriolet-tettheten har selvsagt sammenheng med den den norske velstandsutviklingen. Men hovedforklaringen er nok å finne på tilbudssiden. Ikke bare har vi sett en eksplosiv økning i modellutvalget, i tillegg har stadig flere produsenter valgt å satse på folkelige modeller. I dag finnes det en rekke kabrioleter i prisklassen under 250.000 kroner, noe som betyr at man ikke lenger behøver å være rik for å unne seg en splitter ny kabriolet.

Fra 453.000 kroner

Audi A4 er ikke blant de rimeligste kabriolet-modellene - rimeligste utgave koster nemlig 453.000 kroner. Denne bilen er likevel svært interessant sett med norske øyne. Den er nemlig en av ekstraordinært få kabrioleter som kan leveres med firehjulsdrift. Firehjulsdriften betyr at Audi A4 Cabriolet ikke bare er en flott bil i sommerhalvåret, men at den i tillegg har fremkommelighet og kjøreegenskaper som gjør den svært velegnet også på norsk vinterføre.

Lun kupé

TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro
TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro
TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro
TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro
TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro


Sammenlignet med de fleste andre land og regioner, er den norske sommeren dessverre ganske kortvarig. Hvis man i tillegg trekker fra regndagene, er det faktisk ikke så mange dager i året som egner seg for kabriolet-kjøring her i landet.

Med Audi A4 Cabriolet kan man imidlertid nyte en lengre kabriolet-sesong enn de fleste andre kabriolet-eiere. A4 er nemlig blant de luneste kabrioletene vi har testet. Med vindavviser og sidevinduer på plass, er det fullt mulig å kjøre i 100 kilometer i timen uten at sjenerende fartsvind trenger inn i kupeen i det hele tatt. Hvis man i tillegg søker litt støtte fra varmeapparat og setevarmere, trenger det ikke være mange plussgrader for at man uten fare for forfrysninger kan kjøre toppløst med en A4 Cabriolet.

God kabrioletfølelse

Denne lunheten har heldigvis ikke gått på bekostning av kabriolet-opplevelsen. Avstanden mellom nesetipp og tverrligger er nemlig stor, noe som betyr at man har muligheten til å beskue himmelen på oversiden av tverrliggeren. Dette er dessverre ingen selvfølge i dagens kabrioleter. Og hvis målet er vind i håret, er et trykk på en fellesknapp alt som skal til for å senke samtlige sidevinduer.

Fordeler ved ståltak

Mange av de nye kabrioletene som har blitt lansert de siste årene, har vært såkalte kupé-kabrioleter, ofte forkortet CC. Det betyr at bilene har et elektrisk betjent ståltak. Ståltak har mange fordeler sammenlignet med en tradisjonell kabriolet-duk. Blant annet reduseres faren for innbrudd og hærverk, og bilen kan kjøres gjennom ordinære bilvaskemaskiner. Ståltak er ikke på samme måte avhengig av vedlikehold og de isolerer langt bedre mot støy.

Som konkurrentene

TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro


Audi A4 har imidlertid en tradisjonell stoffduk, bestående av tre lag. Hvorfor har ikke Audi i stedet satset på et stilig, tyverisikkert, vedlikeholdsfritt og støydempende ståltak? En av årsakene er nok det faktum at et ståltak tar mer plass enn et stofftak. Hadde A4 Cabriolet hatt ståltak, hadde nok ikke Audi kunnet skryte av 315 liter bagasjeromsplass. Det er nok også et poeng at de mest opplagte konkurrentene - BMW 3-serie, Mercedes-Benz CLK, Saab 9-3 og Volvo C70 - også leveres med stofftak.

Tregt tak

Elektrisk betjening av kabriolet-tak blir stadig vanligere og er en selvfølge i premiumklassen. Audi-taket evnet imidlertid ikke å imponere oss. For det første er mekanikken treg. Skal du ha taket ned, må du belage deg på å vente 24 sekunder - og når det begynner å regne må du holde ut i 25 sekunder. Sist gang vi testet Saab 9-3 Cabriolet, Mercedes-Benz CLK Cabriolet og BMW 3-serie Cabriolet klarte disse de samme øvelsene på henholdsvis 20, 17 og 12 sekunder.

Må stå stille

TEST: Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro


Og mens du i Saab 9-3 kan briefe med å felle taket opp eller ned i inntil 30 kilometer i timen, må A4 stå stille under hele operasjonen. Vi nevner også at baksete-passasjerene blir tvunget til å bøye seg ned og frem når taket betjenes.

Vårt testeksemplar var utrustet med det rimeligste motoralternativet, en 1,8-liters turbomotor. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.