TEST: Audi A4 Avant 2.0 TDI

Audi A4 er Norges mest solgte premium-bil. Nå har den populære familiebilen fått nytt utseende og nye motorer.


I fjor ble det solgt drøye 2.400 Audi A4 her i landet, noe som betyr at bilen nådde opp til en ellevteplass på listen over Norges mest populære biler. Dermed tok A4 uten problemer innersvingen på erkekonkurrentene BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse, som måtte nøye seg med henholdsvis 1.569 og 1.161 salg.

Elegant, god og rimelig

Vi har ingen problemer med å forstå at Audi A4 har blitt en populær bil. De fleste vil nemlig være enige om at A4 er en elegant bil, ikke minst stasjonsvognutgaven, eller Avant som den kalles på Audi-språket. A4 er også en god bil, noe vi har fortalt i flere tester her på DinSide. Når prisene i tillegg har vært relativt gunstige sammenlignet med de to tyske konkurrentene, har Audi sittet på et suksess-formular.

Med ansiktsløftningen bilen nå har fått, er det ingen grunn til å anta at A4-salget vil dabbe av. Nye front- og baklykter, trapes-formet grill à la storebror A6 og kraftige skuldre, sørger for at A4 nærmest fremstår som en helt ny bil.

Ny dieselmotor


Samtidig har A4 fått nye motorer. Tre av dem, som 2.0 T FSI, 3.2 FSI og 3.0 TDI er dessverre så dyre at de blir uoppnåelige for de fleste av oss. Den nye 2,0-liters dieselmotoren derimot, er et motoralternativ som sørger for at bilen holder seg på riktig side av 400.000-kronersgrensen. Denne motoren erstatter den gamle 130-hesters 1,9-literen og er både sterkere og kvikkere enn sin forgjenger. Les mer om den nye dieselmotoren og de endrede kjøreegenskapene her.