TEST: Audi A4 2.0 multitronic

A4 er Audis bestselger og siden introduksjonen er det solgt nærmere 15.000 A4 bare i Norge. Audi er derfor helt avhengig av at den nye A4 får en god mottakelse i markedet.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Og etter å ha testet nye A4 er vi ikke i tvil om at Audi vil lykkes. For med denne bilen har Audi rett og slett truffet blink. Nye A4 er både større, mer elegant og bedre utstyrt enn sin forgjenger. For eksempel finner du både elektronisk stabilitetskontroll (ESP), elektronisk klimaanlegg og aluminiumsfelger blant standardutstyret. Og når prisøkningen i tillegg er relativt beskjeden, ligger alt til rette for at A4 vil selge minst like bra som sin forgjenger.

Helt ny bil

Alle bilprodusenter er livredde for å bli hengende etter i utviklingen, noe som blant annet resulterer i stadige ansiktsløftninger av eksisterende modeller. Men nye Audi A4 er langt mer enn en ansiktsløftning, den er en helt ny bil. Karosseriet har vokst 7 centimeter i lengden og 3 centimeter i bredden, noe som sammen med en muskuløs design fører til at bilen virker langt større enn forgjengeren.

Samtidig har bilen fått et mer eksklusivt utseende, både inn- og utvendig, noe som gjør nye A4 til en langt farligere konkurrent for både BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.

To nye bensinmotorer

Samtidig med introduksjonen av A4 presenterer Audi to helt nye bensinmotorer, en 130-hesters toliter og en 220-hesters treliter. Dermed består motorpaletten av hele åtte alternativer, fem bensinmotorer og tre turbodieselmotorer. Vi valgte den nye toliteren kombinert med multitronic girkasse. Les mer om den nye motoren i artikkelen "Motor og kjøreegenskaper".