TEST: Audi A4 1.8 T Quattro

Audi stiller nesten alene i dette segmentet med en noen lunde spiselig pris og firehjulsdrift. De andre produsentene med tilsvarende biler har motorer med mye kubikk og delvis også mye effekt som gjør dem prismessig uinteressante.

TEST: Audi A4 1.8 T Quattro


Både Mercedes C 240 4matic og BMW 325 Xi koster mye mer enn Audi A4 1.8 T. Mercedes må er sikkert være så dyr fordi det er en Mercedes og BMW blir blant annet dyrere fordi den har en god del mer effekt. BMW 325 har 192 hestekrefter, og er den billigste modellen til BMW med firehjulsdrift. Jaguar X-Type 2.5 Sport koster bare litt mer en A4’en, men den finnes ikke enda som stasjonsvogn.

Sportslig

A4 er i utgangspunktet en sportslig bil. Vår testbil var i tillegg utstyrt med noe nytt som heter S-Line. Denne utstyrspakken koster 20.500 kroner og inneholder masse godsaker for de som vil ofre all komfort til fordel for sportsutseende og kjøreegenskaper. Du får blant annet bøtteseter i delskinn, 17-tommers felger, sportsunderstell, aluminiumsdetaljer, belyste sminkespeil og ratt trukket i perforert skinn. Kvalitetsfølelsen på interiøret er i en klasse for seg og bare lyden du hører når du smeller igjen døren avslører at ingenting på denne bilen er overlatt til tilfeldighetene.

Forsprang?

”Vorsprung durch technik” som betyr forspranget ligger i teknikken er slagordet til Audi. Vi synes ikke Vorsprunget er så stort som det påstanden lover. Det er ikke mye innovativt med denne bilen som er verdt å trekke frem. De beste sidene må være utseende og materialer. Motoren bråker og vindstøyen er påtagelig. Hvis du ikke er for jålete gjør strengt tatt en Suzuki Liana 4WD den samme praktiske nytten og den koster bare halvparten så mye (229.900 kroner).

Men så var det dette med forfengeligheten da. Vi har kjørt en veldig sportslig Audi Quattro og testen finner du her.