TEST: Audi A3 Sportback 2.0 TDI

Audi A3 har lenge vært kompaktklassens mest eksklusive alternativ. Nye A3 som dukket opp i fjor kunne inntil nå kun leveres med tre dører og salget har aldri tatt helt av.

TEST: Audi A3 Sportback 2.0 TDI
TEST: Audi A3 Sportback 2.0 TDI


Det kan det bli en endring på nå, A3 Sportback er på plass med fem dører og relativt romslig bagasjerom. Akselavstanden er den samme som i lillebror, men den har fått større overheng bak og en annen takprofil.

Navnet Sportback skal sannsynligvis fortelle oss at det er snakk om en praktisk og sportslig bil. Det er mulig at Audi føler at kundene i denne klassen egentlig ikke har lyst på en stasjonsvogn, og at de derfor ikke vil ta i bruk det mer kjente Avant-navnet.

Dyrere og bedre

Audi A3 Sportback er både dyrere og bedre enn de fleste konkurrentene, og vurderingen blir om prisdifferansen kan forsvares i den merverdien som ligger i bilen. I og med at bilene i de enkelte klassene blir større og større finner mange at de kan gå ned en størrelsesklasse og heller opp en prisklasse.

For disse kundene er de viktig å finne biler hvor det kun er firt på kravene til størrelse, men ikke kravene til kjøreegenskaper og komfort. Audi A3 Sportback er en slik bil.

Romslig

Innenfor kompaktklassen er likevel A3 Sportback en romslig bil med god plass for fører og passasjer, grei bakseteplass og et fint bagasjerom. A3 Sportback kan fungere fint som familiebil til en liten familie, og i forhold til nærmeste konkurrent nykomlingen BMW 1-serie er plassen bedre.

Billigste Audi A3 Sportback er en businessutgave med en liten 1,6-liters bensinmotor på 102 hestekrefter, den koster rett unner 250.000 kroner. Vår testbil denne gang er en 2.0 TDI med 140 hestekrefter som starter på 338.000 kroner.

Mer om krefter nok og sportslige egenskaper kan du lese her.