TEST: Audi A3 Sportback 1.6 FSI

Den er vakker å se på, den har et vakkert interiør, den har fire ringer i grillen og den er overkommelig priset. Kan budsjettutgaven av Audi A3 Sportback utfordre bestselgere som Toyota Corolla og Volkswagen Golf?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Audi A3 Sportback 1.6 FSI


Audi A3 Sportback ble introdusert her i landet for ganske nøyaktig ett år siden. Siden den gang har vi testet bilen med både 2,0-liters dieselmotor og 2,0-liters bensinturbomotor. Disse motoriseringene er imidlertid ganske kostbare. Vi har derfor mottatt en rekke oppfordringer fra våre lesere om å teste den rimeligste utgaven, A3 Sportback 1.6.

Spennende businessversjon

Det er ikke mangel på vilje som har hindret oss fra å teste denne motoren - tvert i mot. Allerede i sammenheng med utenlandslanseringen i august 2004 fortalte vi våre lesere at A3 Sportback 1.6 ville bli en svært interessant bil. Audi-importøren kunne nemlig opplyse at bilen ville bli tilgjengelig i en godt utstyrt businessversjon for bare 250.000 kroner.

A3 Sportback 1.6 FSI

image: TEST: Audi A3 Sportback 1.6 FSI


Det skulle imidlertid vise seg vanskelig å få tak i en testbil med denne motoriseringen. Vi måtte derfor nøye oss med å teste kraftigere og dyrere motoralternativer. Og egentlig har vi ikke helt lyktes denne gangen heller. Bilen vi omsider fikk tak i er nemlig en A3 Sportback 1.6 FSI, som er dyrere enn den aller rimeligste utgaven - Sportback 1.6.

Mindre utstyr - økt pris

Selv om vi altså aldri fikk testet A3 Sportback 1.6 Business, understreket vi i en rekke artikler i fjor høst at dette høyst sannsynlig var et svært godt bilkjøp. Og de som fikk med seg denne oppfordringen og valgte å kjøpe en slik bil, har ingen grunn til å angre. Ved nyttår forsvant nemlig den gunstige businessversjonen. Dermed steg inngangsprisen til 264.000 kroner, samtidig som metallic lakk og vinterhjul forsvant fra standardutstyrslisten.

279.000 kroner

image: TEST: Audi A3 Sportback 1.6 FSI


Vi har altså ikke fått tak i den rimeligste versjonen og har i stedet testet den nest billigste - 1.6 FSI. Denne koster 279.000 kroner, altså 15.000 kroner mer enn innstegsversjonen. Er dette en konkurransedyktig pris? Vi skal gi deg svaret snart. Men først tar vi en titt på motor og girkasse.