Det er første gnag Audi lanserer en sedan av A3. Denne vil antagelig sette spor.
Det er første gnag Audi lanserer en sedan av A3. Denne vil antagelig sette spor. Vis mer

Test: Audi A3 sedan

Den ble vist som konseptbil i Geneve for to år siden. Her er den, testet og snart på markedet.

Ikke alle vil ha en stasjonsvogn. Heller ikke alle vil ha en kort kombikupé. Noen vil ha en sedan for alt det er verdt, så nå har Audi bestemt seg for å lage nettopp en sedan som et supplement i A3-familien. Audi kaller ikke bilen en sedan, men en sportlimousine. Vi har kjørt den.

LES OGSÅ:

Ingen attpåklatting

Når en bilprodusent går inn for en omvandling på denne måten, så er det lett å la seg lede til å tro at de bare bytter ut hekken, og vips, så har de en sedan. Når det gjelder A3, så er dette langt fra sannheten. Ikke ett eneste karosseripanel er identisk med det som sitter på de andre A3 modellene. Dette er blant annet fordi Audi mener at fronten må henge sammen med hekken på en måte som ikke lar seg enes med gjenbruk av fronten. Men, bilen er en A3, det råder det ingen tvil om.

LES TEST AV 3-DØRS A3

LES TEST AV A3 SPORTBACK

Størst i familien

I all hovedsak er den basert på A3 Sportback, som den også deler akselavstanden med. A3 sedan har en lengre hekk, og totallengden er her 4,46 meter, altså 15 centimeter lengre enn eksempelvis A3 Sportback. Det gjør at bilen har fått et bagasjerom som nå måler 425 liter, eller 45 liter ekstra om du vil, før du legger ned setene. Med begge ryggene nede har du 880 liter til rådighet.

Hørt om Audi Q6?

Nettopp det at bakseteryggen kan legges ned gjør at bilen får den ekstra fleksibiliteten som skal til for at kundene velger den. Den norske importøren tror at rundt 10 prosent av A3-kundene vil velge nettopp sedanen, hvilket vil si et sted rundt 200 kunder. I andre markeder vil det være nettopp sedanen som blir den storslagne.

A3 sedan satt opp mot A3 Sportback:

Lengde: + 15 cm
Bredde: +1,1 cm
Høyde: -0,9 cm
Bagasjerom: + 45 liter


Se mer av A3 sedan utvendig:

Flere varianter: Audi A3 finnes allerede som såkalt Sportslimousine (sedan på Audi-språk), som vi prøvekjørte for ikke så lenge siden.
Audi A3 sedan blir ny på markedet denne måneden. Foto: Audi
Det er første gnag Audi lanserer en sedan av A3. Denne vil antagelig sette spor.
Foto: Fred Magne Skillebæk

Motoriseringene

Det ligger i sakens natur at motoralternativene stort sett blir de samme på sedanen som på de øvrige modellene, i det som etter hvert er blitt en A3-familie. Neste år kommer bilen også som S3, med 300 hk fra en 2-liters TFSI. Foreløpig nevner ikke Audi 1,2-literne med et eneste ord.

Vi har testet nye RS6

Det er lett å si at størst er best, men om vi skal dra det ned til et en gylden middelvei, så er det den nye 1,4-literen med sylinderkutt som er vår favoritt. Den er sterk, gjør bilen smidig og rask, i tillegg til at den er lett.

Det merkes veldig godt på bilen, og den blir en fryd å ratte rundt. Selv den aktive sjåføren har litt å leke seg med når denne motoren sitter under panseret, i tillegg til at den har teknologi som gjør det mulig å kjøre billig for den som trives bedre med å se på forbruksmåleren enn speedometeret.

Motorutvalget som kommer i år er:

Bensin
1,4 TFSI - 125 hk
1,4 TFSI COD – 140 hk
1,8 TFSI – 180 hk (alt Quattro og S tronic)

Diesel
1,6 TDI – 105 hk
2,0 TDI – 150 hk (alternativt med Quattro)

Firehjulsdrift

Ønsker du firehjulsdrift, så er du låst til en av to motoralternativer. Enten 1,8 TFSI på bensinfronten, eller 2,0 TDI om du går for diesel. Dette er de sterkeste motorene i hver sin leir. Skal du kombinere Quattro med S Tronic automatgir, så faller dieselen bort. Dette fås kun i kombinasjon med bensinmotoren.

Rosinen i pølsa: Audi A3 Sportback som plug-in-hybrid

Utseendet

Å like eller ikke like er en sak som handler om smak, men i mine øyne har grepene Audi har tatt gjort bilen godt. Den skarpere kantlinjen i skulderhøyden er med på å skille denne mer fra det glatte utseendet Audi har fått litt pes for i de siste årene. En liten leppe bak på bagasjeromslokket er også med på å sette en av flere signaturer som gjør bilen litt friskere i fremtoningen, for en glatt sedan blir lett som et anonymt såpestykke.

Velger du sportsunderstell, så er bilen senket 15 millimeter, og dersom du klinker til med S Line, så er den senket til sammen 25 millimeter nærmere moder jord.

Dette er nødvendigvis ikke storslagent for alles smak i forhold til hvor komfortabel bilen skal være, men en bil gjør seg som regel visuelt godt med en mindre glippe mellom dekk og hjulbue. Det blir det her dersom du velger blant de større hjuldimensjonene, som spenner seg fra 16 – 19”.

Se mer av A3 sedan innvendig:

Slankekur

Et av problemene for utviklerne av biler i dag er vekten. Mange sikkerhetsfunksjoner og mye komfortutstyr skal inn i nye biler, spesielt premiummerkene, og da legger den fort på seg noen uønskede kilo. Dette er motpolen til det miljøaspektet, som også skal ivaretas. Nye A3 sedan veier cirka 1.235 kilo. Det er faktisk ikke mye, sett opp mot at det er en bil på nær 4,5 meter.

Les sammenligningstest: A3 mot konkurrentene

En av metodene for å få den såpass slank er å benytte forskjellige typer materialer, avhengig av hvor de skal sitte, og hva de er ment å gjøre. Selve kroppen til nye A3 sedan er derfor satt sammen av fire forskjellige typer stål med varierende stivhet og tyngde, pluss aluminium.

På denne måten er det også enklere å balansere opp en bil til ønsket vektforhold mellom for- og bakpart. Store deler av fronten, deriblant panseret og skjermene, er eksempelvis i aluminium. Dette er også til fordel for kjøreegenskapene, for en liten bil med tung front er absolutt ingen ønskesituasjon.

Full pakke

Betjeningen til MMI-systemet er på plass.  Foto: Fred Magne Skillebæk
Betjeningen til MMI-systemet er på plass. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Innvendig har du alle de samme fasilitetene som i de større bilene fra Audi. Det er bare å legge pengene på bordet, så kan du få et fullverdig Audi Connect system med MMI Plus og Bang & Olufsen stereosystem. Sistnevnte er for øvrig tilgjengelig for første gang i en A3.

Utover dette har Audi lempet listen over tilgjengelig utstyr full av ting som Pre-Senseantikollisjonssystem, Side Assist, filskiftvarlser med assistanse for tilbakestyring, adaptiv fartsholder, parkeringsassistent, med mye mer. I utgangspunktet ville dette loppet deg for riktig mye penger, men mye av dette pakkes inn i pakker til en, av og til, overkommelig pris.

Konkurrenter

Det er ikke mange reelle konkurrenter til A3 sedan, men Audi mener selv at denne er blitt såpass stor og anvendelig at den faktisk kan stjele kunder fra egne rekker, og da naturligvis A4 sedan.

Ettersom den kan stjele kunder fra A4, så ser de heller ikke bort fra at kunder fra andre merker i D-segmentet kan krabbe ned i C-segmentet for å spare noen kroner. Det kan være alt fra Mondeo-kunden til Passat-kunden, for den saks skyld.

Er dette verdens beste bilstereo?

Marginale forskjeller

Utover de nevnte tingene er det ikke mye som skiller sedanen fra 3-dørs utgaven, og spesielt ikke A3 Sportback, som er dens opphav. Disse har vi tidligere testet, med et smil om munnen.

Foreløpig har ikke Audi priset A3 sedan, men vi regner med et pålsag på cirka 20.000 i forhold til Sportback. Ettersom rimeligste A3 Sportback koster 281.000 med 1,6 TDI på 105 hk, så tipper vi at Audi legger Sportlimousine med en startpris på rett under 300.000.

Sportlimousine gjør sin entre på det norske markedet fra september, og det er 1,4 TFSI (140hk), 1,8 TFSI (180 hk), og 2,0 TDI (150 hk) som kommer først. De mindre modellene, og modellene med S Tronic automat og Quattro kommer først i november/desember.

Testresultat

Audi A3 Sportlimousine

Gjør seg veldig godt med den lengre akselavstanden. Komfortabel, lavt støynivå, nydelige motorer og girkombinasjoner.

Til det kjedsommelige: Vi mener A3 har fått et mindre premium interiør enn den fortjener. Resten av bilen står vipper mot en sekser.