TEST: Audi A3 1.8 T Quattro

Audi A3 1.8 T Quattro var en bil vi gledet oss til å stifte nærmere bekjentskap med. Vi gledet oss til å fråtse i effekt og få den ned på bakken ved hjelp av alle fire hjulene - men virkeligheten ble en helt annen. Dessverre...

TEST: Audi A3 1.8 T Quattro


Helt siden Audi A3 kom på markedet har den for oss vært en liten, trang og dyr kombikupe. I 1999 kom det en ny variant med fem dører som gjorde den litt mer brukervennlig.

Tidligere har vi kjørt A3 Turbo Quattro med 150 hestekrefter. Den kan du lese om på denne lenken. Nå har Audi altså lagt på ytterligere 30 hestekrefter, noe som absolutt burde heve våre smil.

Quattro

Quattro-systemet som sitter i A3 er spesialutviklet for modeller med tverrstilt motor og skiller seg sterkt fra det som sitter i A4, A6 og A8. Systemet finnes også i Golf 4-motion, Seat Leon og i Audi TT, som også har motoren montert på tvers. I utgangspunktet er A3 Quattro en forhjulsdrevet bil, men hvis et av forhjulene slurer mer enn tolv grader sørger en hydraulisk kobling for at også bakhjulene begynner å drive. Effekten av dette blir ikke alltid som ønsket.

Like trang

A3 med tre dører var ingen utpreget familiebil, og det var antagelig heller ikke meningen. Med to dører i tillegg hjelper det litt med tanke på tilgangen til baksetet, men vi tror forstsatt at Audi A3 appellerer mest til de som klarer seg med bare tre dører.