TEST: Almera GTi: En kjedelig fornøyelse

Almera er kanskje den minst spennende av de japanske bilene i Golf-klassen. Selv om vår testbil hadde GTI-merket på bakluka, stakk den seg ikke frem. Men du verden - fra førerplassen er denne bilen intet mindre enn et eventyr!

TEST: Almera GTi: En kjedelig fornøyelse

Nissan har en god tradisjon for å lage svært så kjørbare GTI-biler. Dette har flere årsaker, blant annet er Nissan svært aktive innen motorsport, og i Europa har de lagt stor vekt på å tilpasse bilene til europeisk smak - dette gjelder kanskje spesielt de sportsligste modellene.

Almera GTI følger denne tradisjonen, men er slett ikke uten konkuranse. I første rekke skal den hamle opp med tyske konkurrenter i form av Audi A3 1.8 Turbo, og Golfen med samme motor, nemlig Golf GTI 1.8 T.

Franske konkurrenter har den også, nok en gang to biler med samme motor -- Citroën Xsara VTS og Peugeot 306 GTi.

Omfattende modifikasjoner

Selv om Nissan hadde motoren til Almera GTi klar i form av toliteren fra Primera 2.0 GT, (Prøvekjøringen av Primera GT finner du her.) har også denne gjennomgått endringer. Blant annet er effekten redusert fra 150 til 143 hk, og dreiemomentet er redusert fra 181 til 178 Nm.

I forhold til en standard Almera har selvfølgelig hjuloppheng, bremser, dekk og gearkasse gjennomgått endringer for å tåle røffere kjøring.

Innvendig finner du også endringer i form av sportsseter, metalldetaljer på instrumentpaneler og lignende.

På langtur med Almera GTi

DinSide har satt Almera GTi på "testbenken" i form av norske veier av høyst ujevn kvalitet, og loset Almera gjennom det kraftigste snøfallet på Østlandet på flere år. Hvordan det gikk, hvordan Almera GTI står seg mot sine konkurrenter og hva vår konklusjon blir, kan du lese deg til gjennom å følge lenkene oppe til høyre. Dette navigasjonselementet følger deg gjennom alle artiklene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

For å gjøre det enklere for deg å finne ut akkurat det du vil vite om bilen, er lenkene delt opp etter ulike tema. Derfor slipper du å lese deg gjennom lange tester bare for å lese vår konklusjon. Er du på jakt etter mer dybdestoff, kan du lese flere av lenkene for å få vite enda mer om våre inntrykk av, og fakta om, bilen.