TEST: Alfa Romeo Sportwagon Selespeed

Intetanende fotgjengere legger beina på nakken når vår røde Alfa Romeo gir mellomgass før den stopper foran fortgjengerfeltet, mens vi bare lengter oss ut av byen til smale, svingete fylkesveier hvor vi kan glede oss over Alfas girsystem – Selespeed.

TEST: Alfa Romeo Sportwagon Selespeed
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Kampen mellom kjøreglede og bilens karosseriform er ikke ukjent. Og stasjonsvogner har vel ikke akkurat blitt forbundet med kjøreglede og smale, svingete fylkesveier.

Det kan Alfa Romeo Sportwagon meget vel bli. For - uten å foregripe begivenhetenes gang for mye – er det vanskelig å ikke bli fristet til å hente frem kartet fra hylla og begynne letingen etter veiene med de stiplede kantlinjene når det ligger ett par nøkler til en Selespeed på skjenken.

Stasjonsvogn?

Alfa Romeo Sportwagon har former som en stasjonsvogn, og er det vel også dersom man våger å strekke begrepet noe. Men noen rommelig stasjonsvogn er den slett ikke.

Derimot er den mer formfullendt og, i våre øyne, vakrere enn sitt tross alt mer upraktiske søsken 156 sedan.

Automatisert manuell girkasse

Hva er så Selespeed? Enkelt fortalt er Selespeed automatisering av en manuell girkasse, eller sagt med andre ord: Det er en manuell girkasse der el-motorer og hydraulikk har overtatt den jobben du tidligere gjorde med høyre arm og venstre bein når du skulle skifte gir.

Joystick

TEST: Alfa Romeo Sportwagon Selespeed

Dermed er girspaken byttet ut med en joystick som du skyver fra deg, eller trekker til deg, for å gire. Klutsj-pedalen er fjernet, i Selespeed er det en motor som klutsjer, og for at du skal få nær samme opplevelse som Michael Schumacher, har Alfa Romeo montert knapper på rattet som du også kan veksle gir med. For å gjøre det hele komplett har girkassen et program for å gire automatisk, en såkalt ”CITY-funksjon”. Men noen automatkasse er dette ikke.

Hvordan det fungerer ute på veien? Ja, det kan du lese mer om her.