TEST: Alfa Romeo 3.2 GTA V6

Toppmodellen av 156 heter GTA. Den er tøff, sprek og har en fantastisk lyd.

TEST: Alfa Romeo 3.2 GTA V6


På vei ned i garasjen kribler det ikke spesielt mye bena. Det er ren uvitenhet som gjør at vi slentrer ned uten verken nerver eller adrenalin som pumper ut i årene.

Vi tok veldig feil

Når den røde raceren åpenbarer seg foran tittegluggene begynner det å demre. Stylingen lover mye. Lave spoilere, kraftige sideskjørt, store felger og vinge i støtfangeren bak er alt på plass. Det er rett og slett fett. Vi lurer øyeblikkelig på om resten av bilen innfrir førsteinntrykket.

Setene gjør det uten tvil. Tofarget i sort og beige og med ekstreme sidevanger. Baken og lårene klemmes på plass og etter å ha lokalisert setejusteringene, som fortsatt er godt gjemt under setet, finner vi en posisjon som er levelig.

Gjennomsiktig panser takk

Som på en del R-motorsykler henger instrumentnålene rett ned på 156. Når speedometeret i tillegg er gradert til 300, og tallene er gradert etter mønsteret 30, 60, 90 også videre oppover sladrer dette om heftige ytelser. Før vi starter motoren tar vi en titt på den. Ingen skuffelser her. At denne bilen kommer med stålpanser er fullstendig tragisk. Å gjemme bort denne skatten av en motor er ikke tilgivelig. Gjennomsiktig panser bør bestilles.

Akk og ve for en doning. Vi fyrer opp og tar en tur. Les mer om 3,2 literen her.