TEST: Alfa Romeo 166 3.0 24V

Alfa Romeo dominerer ikke akkurat i salgsstatistikkene, men er ikke mindre spennende av den grunn.

TEST: Alfa Romeo 166 3.0 24V
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Motoren i 166 3.0 24 V stammer fra Alfa Romeo 164, som kom med denne motoren i 1993. Da eksisterte det to effektversjoner; 230 hestekrefter og 210 hestekrefter. Den sterkeste ble levert i en modell som het 164 Super QW. QW kan greit oversettes til firehjulsdrift og bilen hadde også 6-trinns girkasse. Den med litt lavere effekt het 164 Super og hadde forhjulstrekk. Disse motorene hadde også 24-ventilers teknikk. 1997 forsvant 164 og ble erstattet med 166 i 1998.

Effekt = dyrt

Treliters slagvolum og 220 hestekrefter påvirker den norske prisen i svært negativ retning. Det er dyr moro, og i likhet med de andre bilene i denne klassen er 166 3.0 utenfor rekkevidde for de fleste. En prislapp på 719.000 kroner sørger for det.

Uansett er det en opplevelse å kjøre denne bilen, som tiltrekker seg enormt med oppmerksomhet. Det er helt tydelig at både design, felger og interiør appellerer til svært mange. De skulle bare ha visst hva som skjuler seg under panseret, motoren er nemlig en nytelse for både pupiller og flimmerhår.

Den skinnende og brummende lekkerbiskenen kan du lese om her.