TEST: Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v - Individualisten

Kunst kan være så mangt, men å utbryte at en bil er et kunstverk vil nok likevel falle enkelte tungt for brystet. Det får det bare gjøre. For Alfa Romeo 166 er kunst.

TEST: Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v - Individualisten

Den brede fronten, det klassiske Alfa Romeo ornamentet i grillen, de små - men effektive - lyktene og det lave panseret utgjør noe av det mest formfullendte innen bildesign i dag. For samtidig som det er aggressivt er det elegant - og med en touch av klasse.

Og det er ikke tvil om at det virker, for hoder dreies hvor enn Alfaen ferdes - og møter du en frende i en gammel Alfa Romeo 164 er et diskret nikk nærmest obligatorisk.

Det egentlige kunstverket

Men selv om de utvendige linjene får bilelskere til å bli våte rundt øynene, blir det rene syndefloden når panseret åpnes. Svært få har motorer med et så nydelig utseende som hva man finner under panseret på Alfa Romeo - og 166 er ikke noe unntak. For når du løfter det lange panseret åpenbarer seks forkrommede innsugnningsrør seg - og under topplokket av aluminium hviler det 190 hester.

Lokale regnbyger

Når interiøret så er kledd i skinn, skulle det meste stemme. Men i enhver idyllisk solnedgang ligger vissheten om at det kan bli regn dagen etter. Og det er ikke tvil om at det ble noen lokale regnbyger i den uken vi disponerte bilen…

Relaterte tester

  • Test av Alfa Romeo 166 2.0 T.S.

  • Test av BMW 530D

  • Test av Volvo S80 2.0T

  • Test av Mercedes E200
  • Artikkelen fortsetter under annonsen