TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS

Den er ikke bare en usedvanlig vakker bil. I tillegg er den stor, velutstyrt og velkjørende. Ja, den leverer til og med høy kvalitetsfølelse. 159 er Alfa Romeos til nå beste bil.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS


Det at nykommeren 159 er en vakker bil er ikke egnet til å overraske. Vakre biler er jo Alfa Romeos varemerke. Dessverre har ikke Alfa Romeo alltid vært like gode på kvalitet og driftssikkerhet, noe som opp gjennom årene har vært merkets store problem. Usikkerhet omkring kvalitet har ført til svake annenhåndspriser, noe som i sin tur har gitt forsiktige nybilkunder, ikke minst her i landet. Selv om mange har ment at Alfa Romeos modeller er både smekrere og mer spennende enn sine tyske konkurrenter, har de når det kommer til stykket landet på sistnevnte.

Opplevd kvalitetsforbedring

Vi har ingen mulighet til å finne ut om nye Alfa Romeo 159 har bedre kvalitet og høyere driftssikkerhet enn sine forgjengere - det må vi overlate til tiden å avsløre. Det vi imidlertid kan uttale oss om, er den opplevde kvaliteten. Det er nemlig ingen tvil om at 159 oppleves som mer solid, gjennomtenkt og helstøpt enn sin forgjenger, 156. Sistnevnte ble introdusert i 1997 og ble ansiktsløftet så sent som i 2003. Også denne bilen hadde utseendet med seg, men den kvalitetsopplevelsen nådde aldri opp på tysk nivå.

23 centimeter lengre

image: TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS


Men det er ikke bare kvalitetsopplevelse som skiller 159 fra sin forgjenger. 159 har nemlig blitt en veldig mye større bil. Mens 156 var 443 centimeter lang, er 159 hele 466 centimeter, noe som betyr at den har vokst med 23 centimeter. I tillegg har livvidden vokst betraktelig. 156 var 175 centimeter bred mens 159 kan skilte med hele 183 centimeter. Det skal riktignok understrekes at 159 kjennetegnes ved uvanlig brede forskjermer, og at den innvendige plassen nok ikke har vokst like mye som sistnevnte tall skulle tilsi. Likevel er det ingen tvil om at 159 har blitt en veldig mye større bil.

Nærmer seg storebror

image: TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS


Ja, 159 har blitt så stor at den nærmer seg storebror 166. Med sine 183 centimeter er 159 faktisk tre centimeter bredere enn 166. Og 166 er med sine 472 centimeter bare seks centimeter lengre enn lillebror.

Også hvis vi sammenligner med de mest opplagte konkurrentene blir det åpenbart at 159 er en stor bil. For eksempel er BMW 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse henholdsvis 452 og 453 centimeter lange. Vi må dermed opp på biler som Saab 9-3 (464 cm) og Jaguar X-type (467cm) for å finne biler som strekker seg like langt som 159.

Brede fotavtrykk

Det er sjeldent vi bruker spalteplass på sporvidde, men vi gjør denne gangen et unntak. 159 har nemlig en sporvidde på hele 159,3 centimeter foran og 157,3 centimeter bak. De fleste konkurrentene opererer med rundt 151 centimeter. Det betyr at 159 formelig setter sjøbein og dermed har klassens bredeste fotavtrykk.

Åtte lykter

image: TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS


Vi kunne selvsagt ha skrevet side opp og side ned om denne italienske bilens utseende. Vi nøyer oss imidlertid med noen få betraktninger. For det første må selvsagt Alfa Romeo berømmes for den usedvanlig lekre, vertikale grillen. Denne, kombinert med hele åtte runde lykter gjør denne fronten til noe helt spesielt. Bare så tragisk at det hele forurenses av den påbudte skiltplaten.

Legg også merke til sideblinklys og dørhåndtak, som i likhet med selve bilen trekker tankene mot flyvende pilspisser. De brede og sportsbilaktige hjulbuene bidrar derimot til å trekke bilen ned mot bakken, spesielt når bilen observeres rett forfra. Kronen på verket er baklyktene, som er så langstrakte og tøffe at de uten problemer lever opp til de høye forventningene de morske frontlyktene har skapt.

Bensin: 160 til 260 hestekrefter

Alfa Romeo 159 vil i løpet av de nærmeste ukene bli tilgjengelig med seks motoralternativer - likt fordelt mellom bensin- og dieselmotorer. Vårt testeksemplar hadde den rimeligste bensinmotoren, 1.9 JTS, som yter hele 160 hestekrefter. Nestemann er en 2,2-liters variant som leverer 185 hester, mens verstingen - 3.2 JTS - kan skilte med 260 stykker.

Diesel: 120 til 200 hestekrefter

image: TEST: Alfa Romeo 159 1.9 JTS


De to første dieselalternativene har begge 1,9 liter slagvolum og er de samme som vi kjenner fra Opel og Saab. Alfa Romeo har valgt å satse på 120- og 150-hestersversjonene som har henholdsvis åtte og seksten ventiler. Toppmotoren på dieselsiden har bare 2,4 liter slagvolum, men yter utrolige 200 hestekrefter.

Lekkert motorrom

Men vi nøyde oss som sagt med det rimeligste alternativet, som befinner seg i et uvanlig lekkert motorrom. Les mer om både kraftkilden, girkassen, kjøreegenskapene og bremsene her.