TEST: Alfa 166, ekslusiv toliter

Den er stor og tung, og har bare en toliters motor. Men italiensk til fingerspissene og med et temperement andre tolitere bare kan drømme om.

TEST: Alfa 166, ekslusiv toliter


I fjor ble Alfa Romeo kåret til ”Årets Bil” – en utnevning bilen i første rekke fikk ettersom Mercedes A-klasse veltet (den var nemlig storfavoritt til tittelen før den berømmelige elg-testen).

Alfa 156 fikk i år en storesøster med modellbetegnelsen 166. Den vil neppe bli tildelt prisen for ”Årets bil”, til det er det for få tekniske innovasjoner på bilen. Men likevel. Her har italienerne gått hen og laget en rommelig og ekslusiv storbil som kan matche både BMW 5-serie, Mercedes E-klasse, Volvo S70 og Saab 9-5, og med priser som gjør at Alfa 166 fremstår som et gunstig alternativ.

Så langt øyet kan se…

Storbil på italiensk maner er i første rekke synonymt med et ekslusivt design. Og de aller fleste faller for Alfa 166 sine linjer. Imidlertid er i alle fall undertegnede skribent ikke like fornøyd med det nye designspråket til Alfa slik det er tolket i Alfa 166, i så måte fungerer det bedre på den mer kompakte 156.

Spesielt bakfra synes det som om proposjonene til 166 ikke stemmer helt overens, det blir for nakent og bart, linjene henger ikke sammen på samme vellykkede måte som på 156. Meg om det.

Innvendig er bilen adskillig mer vellykket, med sterkt buede linjer som gir både sjåfør og passasjerer et inntrykk av god plass. På midtkonsollen troner ICS-panelet (Integrated Communication System), som med en svært enkel menystyring gir deg tilgang til instillinger av lyd- og klimaanlegg. Systemet er også klarert for bruk med mobiltelefon, og ikke minst i forbindelse med et navigasjonssystem.

Klar, ferdig, gå!

Men kan så en italiensk storbil måle seg mot tyske, svenske og japanske konkurrenter? Sving med på vår testtur, sannsynligheten for at du blir overrasket er avgjort til stede!