TEST: Alfa 156 -- Superportslig Selespeed

Alfa har en sterk sportsbiltradisjon, og i Alfa 156 har de hentet inn teknikk fra Ferrari og Formel 1.

TEST: Alfa 156 -- Superportslig Selespeed


Og selv om Alfa 156 Selespeed ikke har "mer enn" en toliters motor på 155 hk, kan den trygt regnes blant de aller mest sportslige sedanene på dagens marked. Årsaken er girboksen -- og det er der Formel1-teknikken kommer inn i bildet.

Alfa kaller girboksen for Selespeed, det er en manuell girkasse med elektronisk/hydraulisk styrt clutch, som fullstendig erstatter clutchpedalen.

Flere alternativer

Det er altså elektronikken og hydraulikken som erstatter koblingspedalen, og skal du bytte gir i en Selespeed har du 3 alternativer:

1. Veksle med knapper på rattet
2. Veksle ved å dytte girspaken frem eller tilbake
3. Automatisk girskifte i "City"-funksjon (egen knapp)

Det eneste unntaket er når du skal sette bilen i fri eller revers, da du bruke girspaken.

I teorien kan denne girkassen bytte gir på 0,4 sekunder, men hva definisjonen av å "bytte gir" innebærer for Alfa er vi ikke helt sikre på, i praksis brukte vi 0,6 - 0,7 sekunder på å bytte gir (fra vi trykket på knappen til det nye giret faktisk var koblet inn).

Spesielle virkemåter

Av sikkerhetsmessige hensyn er det enkelte sperrer og begrensninger på Slespeed-girkassen. Når bilen står stille må bremsepedalen holdes nede for å kunne velge gir for å hindre at bilen settes i gang ukontrollert. Når bilen går på tomgang, kan man kun velge første og annet gear eller revers, og ved lavere hastigheter enn 10 km/t kan man kun bruke ”joysticken”. Knappene sjaltes ut for å unngå uhell, f. eks. i forbindelse med parkering. Dersom knappen på rattet og ”joystikcken” aktiveres samtidig, vil sistnevnte overstyre knappen.

Bilen kan heller ikke settes i revers når den er i bevegelse, og den kan ikke settes i fri i hastigheter større enn 40 km/t. Dette for å unngå uheldige situasjoner i bratte utforbakker eller spesielt viktig, i forbindelse med forbikjøringer. Akkurat dette siste var vi spent på hvordan ville fungere på såpeglatte norske vinterveier.