TEST: Alfa 147 2.0 Selespeed

Gateracer med linjetrekk fra femtitallet oppleves som moderne og komfortabel. Det er ikke nødvendigvis positivt for en GTI-bil at den oppleves som komfortabel, men i 147 er det kun en bonus.

TEST: Alfa 147 2.0 Selespeed
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alfa 147 har lånt mye fra storebror 156. Det merkes godt, det er en tydelig storbilfølelse i 147, og understellet føles nesten overdimensjonert. Kjøreegenskapene er definitivt så sportslige som Selespeed-giret og TwinSpark-motoren tillater.

Design

Det er mulig designerne har gått tomme, flere av detaljene på 147 er hentet fra et halvt århundre gamle Alfa-modeller. Nostalgien har i hvert fall skapt en bil som definitivt skiller seg ut. Fra den tåreformede grillen kan linjene følges over panseret, langs frontvinduet, og videre over taket til bakluken.

Hele bilen er gjennomdesignet, alle detaljer er spesielle. Jålete, vil nok mange syntes, men utformingen er så tøff og modig at helheten ikke oppleves som jålete, men derimot stilig.

Merkebevisst

Alfa Romeo-logoer er det mange av på 147. Du finner den i blank krom på dørstokken og alle andre naturlige og unaturlige steder. For eksempel kan du nyte synet av logoen på vindusviskerarmen, godt synlig fra inne i bilen. Som om det skulle være fare for at man glemmer man sitter i en Alfa Romeo.

Folk hilser

Kjører du rundt i ny bil i dag er det få eiere av samme biltype som hilser på deg. Det gjør Alfa-eiere. Og det er nok mer av entusiasme enn av medlidenhet i et skjebnefellesskap. Opplevelser som du aldri vil få i en tysk bil uansett hvor mange millioner du betaler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Cafè-racer?

TEST: Alfa 147 2.0 Selespeed

Mange kunne nok tenke å sitte på en fortauscafè i glansen fra en spesiell bil. At denne bilen kommer fra spradeglade Italia er ingen tilfeldighet. En annen ting med Italia er at landet er fullt av svingete veier, og italienerne ved å sette pris på biler som takler dette.

Om de klarer å tilfredstille på hjemmebane kan du lese mer om i avsnittet om Motor og kjøreegenskaper.