TEST: Alero 2.4: Den amerikanske drømmen?

Chevrolet Alero kommer med to ulike motorer under panseret, japansk design og dekknavn. I tillegg har den en utfordring den knapt kan mestre...

Her til lands er ikke Chevrolet bilmerket man forbinder med familiesedaner. Tankene går heller til store firehjulstrekkere; Blazer, Tahoe og Suburban, eller til sportslige og ekstreme Corvette. Når Chevrolet nå har bestemt seg for å lansere familesedanen Alero på det norske marked behøver nødvendigvis ikke det å bli verdens letteste oppgave.

For til å være en amerikansk bil er Alero overraskende anonym; ikke er den stor og prangende, krom er fraværende og under panseret gjemmer det seg ikke åtte men fire sylindre. Derfor minner Alero mer om en japaner enn den minner om en velbeslått amerikaner.

Ingen Chevrolet!?

Ikke er Alero noen ekte Chevrolet heller. For i moderlandet, USA, heter bilen Oldsmobile Alero. Grunnen til navnebyttet er at Chevrolet tross alt er et mer kjent merkenavn i Europa enn hva Oldsmobile er, og ved å døpe den om blir det lettere å selge bilen samtidig som man har et distribusjonsnett.

To motoralternativer

Til våre kyster kommer Alero med to forskjellige motorer; en firesylindret rekkemotor med 2,4-liters slagvolum og en V6 motor med et slagvolum på 3,4 liter. Fire-trinns automatgear er standard og Alero har forhjulsdrift.

Bli med oss bak rattet, og finn ut av hvorfor Alero slett ikke er den amerikanske drømmen...