TEST: A4 1.8T Quattro: Turbofart på alle fire

Audi A4 var sportslig, men i sitt andre opplag har den blitt mer komfortabel. Og den er et verdig alternativ til BMW 3-serie.

I 1995 stoppet BMW 3-serie kunder opp, og gubbene hos den ærverdige tyske bilprodusenten med sitt hvite og blå merke likte seg dårlig. Noen mil lenger nord, i Ingolstadt, spratt derimot champagnekorkene - på grunn av A4. Endelig hadde Audi fått bilen som kunne utfordre BMW sin 3-serie.

Da komfort ble vikigere enn sport

Siden den gang har BMW lansert en ny utgave av 3-serien (E46) hvor komfort har vært viktigere enn sport. Om det har påvirket gubbene i Ingolstadt vites ikke, men det er liten tvil om at siste opplag av A4 serien til Audi har blitt mer komfortabel enn modellen den erstatter.

Forsiktige forandringer

At Audi i vår har forandret sin A4 er derimot ikke lett å se; for hvem legger vel merke til at frontlyktene har fått klart glass, at støtfangerne har blitt endret og at de fire dørhåndtakene er nye? Inne i bilen er det heller ikke mange som kommer til å heve øyenbrynene over Audi sin nytenkning. Et par nye knapper er alt du finner.

De viktige forandringene er da heller ikke synlige, for det er først når du setter bilen i bevegelse at du merker at flere ingeniører, med doktor i tittelen, har måttet nedverdige seg til å krabbe på asfalten. Faktum er nemlig at understellet har gått igjennom en aldri så liten oppfriskning. En oppfriskning som ikke har gått nevneverdig på bekostning av kjøreegenskapene, men som dramatisk har bedret komforten ved bykjøring.

Derfor inviterer vi deg til en tur i passasjersetet, på en bil som ikke er så A4 som det kan virke. God tur...