TEST: 911 Carrera 4: Venn med vinteren

Porsche 911 Carrera er en legende. Det er en bil alle har hørt om, og som de fleste med et snev av bilinteresse har drømt om. Vi utfordret Kong vinter og dro på tur.

TEST: 911 Carrera 4: Venn med vinteren

Det er så typisk, så veldig, veldig typisk. Etter å ha holdt en lav profil over lengre tid våknet gubben med drittværet, og han våknet skikkelig. Rundhåndet delte han ut snø og slaps i rikelige mengder, og på pulten lå nøklene til en Porsche 911 Carrera 4.

Galskap

Det er ikke lenge siden man ville blitt stemplet som både vill og gal dersom man bare lekte med tanken om å trosse værgudene i en 911. Men bak rattet i en Porsche 911 Carrera 4 er selv det værste drittvær en fryd. Løsningen heter PSM (Porsche Stability Programme), og det sørger for å pense deg inn på riktig spor uansett hva du gjør.

Under kniven

Porsche 911 er nå over 30 år gammel, og siden den ble vist første gang har bilen hatt flere ansiktsløftninger enn Cher og Michael Jackson til sammen. Da dagens modell ble introdusert dreide det seg derimot ikke om noen ansiktsløftning, men om en helt ny bil. Likevel er de karakteristiske særtrekkene beholdt og bevart. Designet er umiskjennelig Porsche 911, og motoren sitter bak - slik den alltid har gjort.

Dannelse før råskap

Derfor er hylet fra den luftkjølte bokseren byttet ut med brølet fra en vannkjølt boksermotor, og kjøreegenskapene er ikke lenger så kompromissløse som det de var tidligere. Faktum er at Porsche 911 i dagens utformning har beveget seg fra å være en kompromissløs sportsbilen til mer å bli en komfortabel GT bil.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Når det er sagt må vi selvfølgelig ile til å trekke frem at det fortsatt er svært lite som greier å holde følge med Porsche 911 på svingete fylkesveier...