TEST: 9-5 stv: Praktisk, faktisk

Det er utrolige 20 år siden Saab siste hadde masseproduksjon av en stasjonsvogn. Og når andre storbilprodusenter nøler med å lage stasjonsvogner av sine luksusbiler, synes Saab det var den naturligste ting i verden.

TEST: 9-5 stv: Praktisk, faktisk

Saab kan være litt vrien å plassere når du skal sammenligne biler fra Trollhättans underbruk av General Motors med andre biler. Kan den regnes som en luksusbil på linje med tyske Audi og BMW? Eller er dens eneste konkurrent erkefienden Volvo? Eller er det nå så mye Opel i Saab at det er mer korrekt å sammenligne den med Opel, Ford -- eller for den saks skyld Toyota?

Design i fokus

Å si at Saab stiller "i en klasse for seg selv" er å ta for hardt i. Men representanter for Saab-eier General Motors har flere ganger påpekt at Saab skal være noe spesielt, og at Saab skal kunne fremvise til det ytterste hva design angår i GM's familie av fabrikker.

Og det greier Saab, selv om regnskapsbøkene har hatt så røde tall i noen år at nedleggings-spøkelset har truet fabrikken flere ganger, dog ikke riktig så mange ganger som ryktene skal ha det til.

I tillegg til det spesielle designet, har Saab satset bevisst på turbo-motorer i en årrekke, og de to faktorene kombinert gjør at enkelte oppfatter Saab som sært, mens andre oppfatter bilene som geniale.

Med sans for det spesielle

Og det er nettopp denne særheten, det spesielle og unike ved Saab'ene som gjør at vi for vår del helst sammenligner Saab med de litt dyrere konkurrentene fra Audi, BMW, og Volvo.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtlige av disse har sammenlignbare stasjonsvogner i omtrent samme størrelse som Saab 9-5, i form av Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring og Volvo V70. Hvordan vår testbil fra Saab står seg mot disse konkurrentene, kan du finne ut av ved å klikke deg gjennom vår komplette prøvekjøring av bilen!