PÅ VENTELISTE: Siril Woldstad Sjøflot prøver ut plassen i bagasjerommet i Tesla Model 3, med medbrakt barnevogn. Familien har stått på venteliste for bilen siden dag én. Foto: Fred Magne Skillebæk
PÅ VENTELISTE: Siril Woldstad Sjøflot prøver ut plassen i bagasjerommet i Tesla Model 3, med medbrakt barnevogn. Familien har stått på venteliste for bilen siden dag én. Foto: Fred Magne SkillebækVis mer

Tesla Model 3 vises i Norge:

Teslas nye storselger

I dag skjedde det. Teslas nye storselger ble vist frem til de første kundene, og vi ble med.

Klokken 09.00 åpnet Tesla avdeling Skøyen dørene – som vanlig på en torsdag morgen. Men allerede på utsiden bar det preg av at noe nytt var i ferd med å skje. Det var strukket sperrebånd for å håndtere en kø av besøkende.

På innsiden stod nemlig landets første Tesla Model 3 gjennom offisielle kanaler – klar for å ta imot horder av spente kunder på den aller første visningen her til lands. Igjen, gjennom offisielle kanaler.

For allerede i går kunne vi fortelle om landets første eier av en Tesla Model 3, men denne var en USA-utgave, med de ulemper dette medførte.

Tesla Skøyen hadde gjort klart til lang kø på utsiden, men køen var fraværende – foreløpig. På innsiden stod likevel et 40-talls mennesker og beundret den røde 3-eren, både utvendig og innvendig.

Sjekk den plassen

- Vi må nesten prøve om det er plass til barnevogna, forteller Siril Woldstad Sjøflot. Hun og mannen Magnus har tatt turen for å se hva de faktisk har satt seg på liste for. De la inn reservasjon allerede dag én, under lanseringsarrangementet da dette ble mulig.

Fem måneder gamle Jonatan må sitte på armen til far, mens mor tester plassen til barnevogna. Først den ene veien, så den andre.

- Bagasjerommet er smalere innerst enn ytterst, så jeg måtte snu den, forteller hun. Da gikk understellet og selve vogna inn side om side uten problemer.

Under hovedrommet i bagasjen er det ytterligere et stort rom, og foran – under panseret – er den såkalte frunken. Også der er det svært god plass, selv i en Model 3, som totalt sett er en del mindre enn Model S.

STOR FRUNK: Under panseret er det ytterligere et stort bagasjerom. Foto: Fred Magne Skillebæk
STOR FRUNK: Under panseret er det ytterligere et stort bagasjerom. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Full-elektriske

Paret fra Nesøya har en Model S fra før. Til nå har de også hatt en Think som bil nummer to.

- Vi er fullelektriske, og skal aldri tilbake, forteller Siril. Hun er langt fra den første som som har konvertert fra fossil- til elbil som sier dette.

STOR INTERESSE: Rundt 40 kunder var innom mens vi var der. Foto: Fred Magne Skillebæk
STOR INTERESSE: Rundt 40 kunder var innom mens vi var der. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Aller mest har paret lyst til å vente på utgaven med lang rekkevidde og firehjulsdrift. Model S-en de har fra før har kun drift på bakhjulene. I så tilfelle er de innstilt på å måtte vente noe lenger enn om de hadde gått for en bakhjulsdreven 3-er også.

Paret har mye erfaring med elbil, og har kjørt over 100.000 kilometer på strøm til nå, inkludert en roadtrip til Ibiza.

- De nødvendige ladestoppene gjorde faktisk turen mindre slitsom enn ventet, forteller Siril.

Even Sandvoll Roland, kommunikasjonssjef i Tesla Norge, hilser på paret, men tør ikke tidfeste eksakt når de får sin bil. Han har likevel stor tro på at alle som har reservert vil få sine biler i god tid før sommeren 2020. De første bilene kommer etter alt å dømme i løpet av første kvartal 2019.

KJENT SYSTEM: Paret kjenner seg godt igjen i brukergrensesnittet fra deres nåværende Model S. Foto: Fred Magne Skillebæk
KJENT SYSTEM: Paret kjenner seg godt igjen i brukergrensesnittet fra deres nåværende Model S. Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Veldig fornøyd

Etter en runde både utvendig og innvendig smiles det fra øre til øre.

- Det eneste jeg foreløpig kan sette fingeren på er at hattehylla er fast og ikke kan fjernes, mener Siril. Hun trekker også frem dørhåndtakene som uvante, men setter dem også på kontoen for nettopp det.

På den positive siden nevner hun plassen i bagasjerommet og foran i kupeéen. Baksetet kunne hatt noe bedre plass, men ettersom de har en Model S i tillegg har det ingen betydning for paret. Det er god plass foran, og det er god plass i bagasjerommet.

- Det holder fint for oss, forteller de.

Utstillingsbil

Bilen som står utstilt hos Tesla Skøyen er en «long-Range» med bakhjulsdrift, 20-toms hjul og Premium interiør. Denne blir stående på Skøyen i to uker, før det skal besluttes om den skal videre til andre avdelinger.

- I tillegg kommer det ytterligere en bil til Tesla i Bergen neste uke, forteller Even Sandvoll Roland.

Han lover også at Tesla nå skal være rigget for å håndtere enda en modell i porteføljen.

- Vi ser lyst på tiden som kommer.