ETTERTRAKTET: Tesla Model 3 er den hittil rimeligste Tesla-modellen på markedet. Bilekspert mener imidlertid at <i>Performance</i>-utgaven ikke er verdt de 91.300 kronene ekstra. Foto: Simon Fox
ETTERTRAKTET: Tesla Model 3 er den hittil rimeligste Tesla-modellen på markedet. Bilekspert mener imidlertid at Performance-utgaven ikke er verdt de 91.300 kronene ekstra. Foto: Simon FoxVis mer

Tesla Model 3 går mot strømmen

Tesla tar 91.300 kroner ekstra for kortere rekkevidde

Bilekspert mener bestemt at Tesla Model 3 Performance ikke er verdt pengene.

Det er bare ti dager siden Tesla Norge åpnet salget på «folkebilen» Model 3 - Tesla-en med lang rekkevidde, men til mer folkelig pris enn storebrødrene Model S og Model X. De to sistnevnte koster nærmere millionen - og oppover.

Søndag 13. januar var dessuten siste sjanse til å bestille «billigutgavene» av Teslas to største modeller. Fra og med i dag er det nemlig ikke mulig å få kjøpt bilene med 75 kWt-batteripakkene. Dermed koster billigste Model S plutselig 160.000 kroner mer.

To Model 3-alternativ

Selv om Tesla Norge ikke vil uttale seg om det, spekuleres det i at grepet er gjort for å øke avstanden til den mindre og rimeligere Tesla Model 3, som snart kommer på norske veier. Da prisene ble offentliggjort før jul, ble det kjent at de starter på 464.000 kroner - inkludert vrakpant og dokument-avgift.

Vil du kjøpe en Tesla Model 3 i dag, kan du velge mellom to alternativ:

  • Long Range-batteri, Dual Motor firehjulsdrift: 454,700 kroner
  • Performance, Dual Motor firehjulsdrift: 546.000 kroner

Med den rimeligere «Long Range-batteri», utgaven med lang rekkevidde, har Model 3 en oppgitt rekkevidde på 560 kilometer (WLTP). Performance-utgaven har oppgitt rekkevidde på 530 kilometer (WLTP).

Man må altså betale 91.300 kroner ekstra for kortere rekkevidde.

Hva får du for pengene?

Men man får selvsagt noe for de 91 høvdingene man legger på bordet.

Model 3 Performance har nemlig raskere akselerasjon og høyere toppfart, samtidig som den blir levert med noe ekstrautstyr.

- Man får karbonfiber-spoiler, 20-tommers Performance-hjul, Performance-pedaler i aluminium, røde bremsekalipere, samt den eksklusive funksjonen Track Mode, forteller kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla Norge til Dinside.

Track Mode skal blant annet hjelpe med å ta rundetidene på bilen, når man kjører på bane.

Spørsmålet er om disse tingene er verdt pengene. Spesielt i en bransje hvor lang rekkevidde langt på vei er det viktigste man måles etter.

- Ikke verdt pengene

Dinsides motorekspert, Rune Korsvoll, mener bestemt at Performance-utgaven ikke er verdt pengene.

- 20-tommers hjul gir ofte dårligere kjøreegenskaper og mer støy på dårlige norske veier. Dessuten blir det dyrt når du skal skifte dekkene, sier Korsvoll

- Jo høyere ytelse, desto mer strøm går det med. Jo større hjul, desto mer vekt og høyere rullemotstand. Model 3 har dessuten mer enn god nok akselerasjon i utgangspunktet. Og Trac-Mode ... hvor ofte kommer du til å bruke denne bilen på bane?, spør motoreksperten retorisk.

Likevel vil ikke Korsvoll avskrive salg av den dyre utgaven.

- Det er alltid noen entusiaster som ønsker røde kalipere eller karbonspoiler å vise fram til naboen. Om de synes det er verdt 90.00 kroner, er det greit for meg, sier han.

Hvor mye tjener Tesla ?

Korsvoll mener det ville vært interessant å vite hvor mye Performance-utstyret koster inn til importør og forhandler, og hvor mye av det som er ren avanse for Tesla. Det vil naturligvis ikke Tesla Norge uttale seg om.

- Det kan vi ikke svare på. Vi har to forskjellige bilvarianter. Én for lengst mulig rekkevidde og én for dem som vil ha høyest mulig ytelse og mulighet for å kunne kjøre på bane, sier Sandvold Roland.

- Hvor mye tror du dere selger av de to forskjellige alternativene?

- Vi går aldri ut med salgstall eller salgsmål, av prinsipp. Det gjør vi ikke her heller. Performance-utgaven er imidlertid godt mottatt i USA, og det ser ut som det er god interesse i Norge også.

- Så dere vil selge godt av begge?

- Vi er helt fornøyd med interessen for Model 3, så langt.