<B>IVRIG PUBLIKUM:</b> Elon Musk måtte svare på mange spørsmål fra et ivrig norsk publikum. Ikke alle spørsmålene var like relevante, men Musk svarte så godt han kunne.                                Foto: STEIN INGE STØLEN
IVRIG PUBLIKUM: Elon Musk måtte svare på mange spørsmål fra et ivrig norsk publikum. Ikke alle spørsmålene var like relevante, men Musk svarte så godt han kunne. Foto: STEIN INGE STØLENVis mer

Tesla-svarene alle ventet på

Et firesifret antall Tesla-eiere satt spent i salen på Folketeateret da Elon Musk åpnet for spørsmål under Oslo-besøket nylig. Her er høydepunktene.

Det var en snøfylt, kald og grå lørdag i Oslo. En helt typisk vinterdag i hovedstaden. Bortsett fra en ting. Utenfor Folketeateret i sentrum står en skokk med folk og venter.

LES OGSÅ:

Folkemengden har en ting felles; de har alle kjøpt en Tesla Model S. Mange har fått bilen sin levert, noen venter fortsatt.

Noen har allerede en bestilling inne på SUV’en Model X. Samtlige står med sommerfugler i magen, for snart skal de få slippe inn i salen og stille spørsmål til Teslas grunnlegger, Elon Musk.

Les også: Tesla Model S fornyes i år

Helt surrealistisk

Dørene åpner. Salen fylles, folk kommer til ro. Kameraene står klar, hele møtet filmes og streames live på nettet. Så dukker Elon opp på scenen. Jubelen bryter løs. Dette er helt surrealistisk.

Som et religiøst vekkelsesmøte der en viktig spirituell leder nettopp har åpenbart seg. Parallellen er ikke helt feil: Tesla-eiere har noe religiøst ved seg.

Elbilene fortsetter å rase i pris

De hyller bilen opp i skyene som den «endelige løsningen» på alle moderne miljøproblemer. Og det kan virke som de ser på Elon Musk som en slags profet.

Velbemidlede gründer-sjeler

Nervøse og kanskje litt star-struck får de mikrofonen i tur og orden. Noen virker veldig opptatt av å promotere egne firmaer og titler, kanskje mer enn å stille de faktiske spørsmålene. Kanskje et symptom av en kjøpegruppe overrepresentert av velbemidlede gründer-sjeler.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Testet: Tesla Model S

Likevel, innimellom spørsmål om hundetepper og hvorvidt det lar seg gjøre å sette opp superladere i nærheten av tante Magdas hus i Nordkjosbotn, dukker det opp noen viktige punkter som Tesla-sjefen besvarer etter beste evne.

Her er de mest relevante spørsmålene:


- Er vinterens ladeproblemer fikset?

- Ladeproblemene oppsto som følge av en programvare-oppdatering. Denne, i kombinasjon med et særnorsk jordingssystem, førte til at bilene ikke godkjente ladingen slik den skulle. Dette skal nå være fikset som følge av en ny programvareoppdatering. Tesla har fullt fokus på dette framover for å sørge for at problemet blir løst i sin helhet.

- Vil Tesla Model S bli tilgjengelig med firehjulstrekk?

- Tesla Model S VIL komme som firehjulstrekk i kjølvannet av Model X-lanseringen. Nøyaktig tidspunkt for dette kan ikke garanteres.

- Hvordan vil ladestrukturen utvikle seg i nærmere framtid?

- Vi setter opp superladere over hele Europa. I løpet av året vil det bli mulig å foreta nesten ubegrensede kjøreturer gjennom kontinentet. Vi dobler også antallet superladere i Norge. I tillegg er det en Chademo/kombilader-løsning på vei, slik at Tesla-eiere kan bruke alle hurtigladere landet rundt, ikke bare superladerne.

- Det har vært klaget på dårlige seter. Vil dette bli fikset?

- Vi kommer til å foreta en oppgradering på setene straks. Denne oppgraderingen blir tilgjengelig på eksisterende, solgte biler for å øke komforten. Etter hvert vil flere sete-alternativer bli tilgjengelig ved bestilling av bil.

- Kommer det flere oppgraderinger på Tesla Model S?

- Ja, flere. Blant annet sektorstriper på ryggekamera, hill-holder-funksjon og adaptiv cruise-kontroll. Noen vil kreve fysiske inngrep på bilen, mens andre bare behøver en software-oppdatering som lastes ned fra nettet.

- Når begynner levering av Tesla Model X?

Model X: Kommer i løpet av året. FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NO Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Model X: Kommer i løpet av året. FOTO: FRED MAGNE SKILLEBÆK/DINSIDE.NO Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK Vis mer

- Model X vil bli levert mot slutten av 2014. Forventet levering i Norge vil skje omtrent tre måneder etter USA, mens volumlevering først kan forventes mot slutten av 2015.

- Vil «Falcon»-dørene bli levert på produksjonsbilen?

- Ja. Disse vil ikke utgjøre et plassmessig problem for de som setter bilen i garasje, siden de folder seg innover og ikke stikker ut i vesentlig grad. Model X vil ha mye av de samme dimensjonene som Model S, med unntak av høyden.

- Vil Model X ha dårligere rekkevidde en Model S?

- Mange tror at Model X vil få rekkeviddetap kontra S fordi den har to elmotorer i stedet for en. Det er ikke tilfelle.De to motorene er ikke koblet sammen av tungt drivverk, men opererer fullstendig uavhengig. Dette maksimerer effektiviteten og gjør at rekkevidden vil bli den samme, rent teknisk. Men det må likevel forventes en liten reduksjon i rekkevidde grunnet aerodynamikk og økte dimensjoner kontra Model S. Det vil bli snakk om en reduksjon på rundt 5-7 prosent under norske forhold (fra 500 kilometer oppgitt rekkevidde til 460 - red. anm.).

- Hva tenker Tesla om fremtiden?

- Vi er optimistiske med hensyn til norske avgifter. Vi tror ikke disse vil endre seg med det første. Samtidig satser vi på å øke produksjonstallene vesentlig. I første omgang ønsker vi å treffe et produksjonstall på 500.000 biler årlig, noe som vil gi oss 0,1 prosent markedsandel globalt. Det er ikke mye, men en god start. Samtidig ser vi på elektriske løsninger for andre kjøretøy, blant annet underjordiske Hyperloop-tog og elektriske, supersoniske fly med VTOL-mulighet (Verticle Take-Off and Landing - red. anm.).

Og det var det Elon Musk fikk tid til å svare på. Noe sier oss at mannen vil trenge en større plass en Folketeatret neste gang han er i byen...