Selvkjørende risiko

Tesla på autopilot krasjet i politibil - og fortsatte ferden

Nylig krasjet en Tesla Model 3 på autopilot med en parkert politibil. En studie fra Nederland advarer nå mot sikkerheten i «selvkjørende» biler.

KRASJ I POLITIBIL: Føreren var opptatt med hunden i baksetet, bilen kjørte på autopilot, så smalt den inn i politibilen bakfra. Foto: Connecticut State Police
KRASJ I POLITIBIL: Føreren var opptatt med hunden i baksetet, bilen kjørte på autopilot, så smalt den inn i politibilen bakfra. Foto: Connecticut State Police Vis mer

Det var etter at politiet i byen Norwalk, Connecticut, hadde rykket ut til en bil som hadde fått motorstopp i venstre felt på motorveien at ulykken skjedde.

Mens politiet ventet på bergingsbil, kom en Tesla Model 3 bakfra og krasjet inn i politibilen.

Deretter fortsatte den videre, traff bilen som hadde fått motorstopp, for så å kjøre sakte videre noen hundre meter før den ble stoppet av en annen politipatrulje.

Lekte med hunden

Tesla-føreren forklarte, ifølge en melding som Connecticut State Police har lagt ut på sin Facebook-side, at hans Tesla kjørte på såkalt «autopilot», mens han var opptatt med hunden som lå i baksetet. Ingen personer ble skadet, men føreren er anmeldt for uvettig kjøring.

- Samme hva slags utstyr eller teknologi bilen din har, er det påkrevd at du hele tiden har full oppmerksomhet på kjøringen og at den er trygg. Selv om en del biler har noe autonom teknologi, er det, ifølge National Highway Traffic Safety Administration, ingen biler i salg i dag som er fullstendig selvkjørende, advarer politiet på Facebook.

STORE SKADER: Det ble store skader både på politibilen og Tesla Model 3 etter kollisjonen. «Det finnes ingen biler i salg i dag som er selvkjørende», sier Connecticut State Police. Foto: Connecticut State Police
STORE SKADER: Det ble store skader både på politibilen og Tesla Model 3 etter kollisjonen. «Det finnes ingen biler i salg i dag som er selvkjørende», sier Connecticut State Police. Foto: Connecticut State Police Vis mer

Mister oppmerksomheten

Bare et par dager før ulykken i Connecticut, offentliggjorde Dutch Safety Board – et frittstående organ som blant annet har i oppgave å undersøke ulykker i transportsektoren på oppdrag fra nederlandske myndigheter - en rapport som advarer mot sikkerhetsrisikoen i moderne biler med såkalt selvkjørende ADAS-teknologi (advanced driver assistance systems).

I to år har Dutch Safety Board studert virkelige trafikkulykker og foranledningen til disse. I rapporten spør de rett og slett «hvem har kontrollen?».

Studien reiser en rekke spørsmål angående sikkerheten i biler med selvkjørende teknologi, spesielt der det finnes en adaptiv fartsholder (skal følger bilen foran med riktig avstand), som kombineres med automatisk filholder (holder bilen i kjørefeltet) og automatisk nødbrems. De viktigste spørsmålene er:

  1. Den menneskelig faktoren, der sjåføren overvurderer systemene og misforstår hvordan de virker. Det kan bidra til at oppmerksomheten tas vekk fra oppgaven med å kjøre bilen.
  2. Systemer som kan aktiveres i situasjoner som de ikke klarer å håndtere – for eksempel veier uten midtdeler med rundkjøringer.
  3. Mangel på åpenhet og informasjon når det gjelder måten systemene er designet på, hvor effektive de er og hva de egentlig kan klare i virkelig trafikk.
  4. Spørsmål rundt de juridiske forholdene med en selvkjørende bil, trådløse oppdateringer som endrer funksjonaliteten til systemene og opplæring av sjåføren i bruk av teknologien.

Må utrede risikoen

Antonio Avenoso er sjef for EUs organ for transportsikkerhet, ETSC. Han mener denne rapporten fra Nederland er viktig å studere for alle som jobber med å lage lover i trafikken, både i EU og resten av verden:

SIKKERHETSRISIKO: Rapporten fra Nederland reiser en rekke spørsmål rundt sikkerheten til såkalte selvkjørende biler. Det største problemet er bilføreren. Foto: Tesla
SIKKERHETSRISIKO: Rapporten fra Nederland reiser en rekke spørsmål rundt sikkerheten til såkalte selvkjørende biler. Det største problemet er bilføreren. Foto: Tesla Vis mer

- Vi tror ikke at risikoen med teknologi som Teslas Autopilot og andre selvkjørende systemer er godt nok utredet. Vi trenger en mye bedre oversikt over hvordan disse «selvkjørende» systemene er regulert i lovverket verden over. Den nye EU-kommisjonen bør umiddelbart skaffe seg oversikt over hvordan disse ADAS-systemene brukes på europeiske veier i dag, om de er involvert i ulykker og sette i verk tiltak som bidrar til at sjåfører forstår hvordan systemene fungerer og hvilke begrensinger de har, sier Avenoso i en kommentar publisert på ETSCs hjemmeside.

Vi har bedte Tesla Norge om en kommentar til saken, men har ikke fått noen tilbakemelding. Heller ikke Tesla sentralt har kommentert på ulykken i Connecticut.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!