<strong>VOLVO XC40 RECHARGE:</strong> Volvos aller første helelektriske bil ble vist fram for publikum i Los Angeles onsdag denne uka. Foto: Volvo
VOLVO XC40 RECHARGE: Volvos aller første helelektriske bil ble vist fram for publikum i Los Angeles onsdag denne uka. Foto: Volvo Vis mer

Volvo XC40 Recharge fikk større batteri enn planlagt

- Tesla gjorde at
vi måtte endre

Volvo-sjef innrømmer at de måtte øke kapasiteten på grunn av Tesla Model 3.

Publisert
Sist oppdatert

Volvo XC40 P8 AWD Recharge kommer med 40 mil rekkevidde, og den fullt utstyrte versjonen som ble vist i Los Angeles onsdag vil koste fra 490.000 kroner pluss frakt og levering.

Bilen er merkets første helelektriske SUV, og blir først ut av en helt ny modellportefølje i Volvo, som heter Recharge.

Den helelektriske SUV-en får to motorer, én foran og én bak, og kommer dermed med firehjulsdrift som standard. Motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.

<strong>FRUNK:</strong> Volvo XC40 Recharge har også bagasjerom foran. Foto: Volvo
FRUNK: Volvo XC40 Recharge har også bagasjerom foran. Foto: Volvo Vis mer

Bilen vil dermed kunne akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder.

- Alt nordmenn ønsker

Et 78 kWt-batteri skal som nevnt gi en estimert rekkevidde på over 400 kilometer, målt etter WLTP. Ifølge PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway leverer XC40 Recharge alt det norske elbilkunder ønsker seg.

<strong>MÅTTE ØKE:</strong> På grunn av Tesla Model 3s rekkevidde, måtte Volvo stoppe opp og øke sin egen batterikapasitet også. Foto: Volvo
MÅTTE ØKE: På grunn av Tesla Model 3s rekkevidde, måtte Volvo stoppe opp og øke sin egen batterikapasitet også. Foto: Volvo Vis mer

– Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier han.

Det blir også mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste. Tillatt tilhengervekt er 1.500 kilo. I tillegg er det fra før klart at bilen får bagasjerom i front, en såkalt frunk (front trunk).

Endret rekkevidden

Men det har vært en vei å gå før Volvo kunne lansere den nye elbilen. For den kunne ha kommet før, ifølge uviklingssjef Henrik Green. Volvo hadde nemlig tenkt å putte inn en mindre batteripakke.

Volvos utviklingsavdeling var halvveis i XC40 Recharge-prosjektet da Tesla viste frem Model 3. Det ble en game changer. For den hadde betydelig lengre rekkevidde enn Volvos kommende elbil.

Da så Volvo seg nødt til å øke kapasiteten.

<strong>BATTERI:</strong> Volvos utviklingssjef, Henrik Green, innrømmer at kapasiteten måtte økes på grunn av Tesla Model 3. Foto: Volvo
BATTERI: Volvos utviklingssjef, Henrik Green, innrømmer at kapasiteten måtte økes på grunn av Tesla Model 3. Foto: Volvo Vis mer

- Vi bestemte oss for å bruke en større størrelse enn det vi først hadde planlagt, sier Henrik Green i et intervju med The Verge.

- Ingen morsom avgjørelse

Dermed måtte Volvo kaste seg på tråden til batterileverandørene LG Chef fra Sør-Korea og CATL fra Kina, og be dem legge til flere batterimoduler.

- Det var ingen morsom avgjørelse. Det var ikke heldig så seint i utviklingsprogrammet, men det var veldig viktig å gjøre det, forteller Green.

Volvo XC40 Recharge skal nå altså klare 40 mil, som er like mye som den noe billigere Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Men: Teslaen vil være mer energieffektiv - rett og slett fordi den ikke er en SUV og heller ikke har firehjulstrekk.

Google-styrt

Volvo-sjefene har også flere ganger snakket om det nye infotainmentsystemet, som er basert på Google-teknologi.

Mange andre bilprodusenter har vært tilbakeholdne med å inkludere teknologi-giganter som Google i bilene, i frykt for å gi fra seg viktige data.

<strong>GIRSPAK:</strong> Interiøret er svært likt standardutgaven av Volvo XC40. Foto: Volvo
GIRSPAK: Interiøret er svært likt standardutgaven av Volvo XC40. Foto: Volvo Vis mer

Men Henrik Green ser derimot en fordel med det. Fordi systemet er mye enklere å bruke, det kan oppdateres trådløst og stemmestyringen er betydelig bedre enn i mange andre biler.

- Stemmekontroll i mange biler «suger». Jeg konkluderte med at det ikke er noen sjanse for at et bilfirma - selv med volumene og kraften vi har - kan konkurrere i den kanskje største kampen som skjer i tech-verdenen i dag. Hvorfor skal bilindustrien kjempe mot Amazon, Google og Apple om hvem som skal bygge den beste stemmeassistenten?

- Det er sprøtt, sier Green i intervjuet med The Verge.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer