Volvo XC40 Recharge fikk større batteri enn planlagt

- Tesla gjorde at
vi måtte endre

Volvo-sjef innrømmer at de måtte øke kapasiteten på grunn av Tesla Model 3.

VOLVO XC40 RECHARGE: Volvos aller første helelektriske bil ble vist fram for publikum i Los Angeles onsdag denne uka. Foto: Volvo
VOLVO XC40 RECHARGE: Volvos aller første helelektriske bil ble vist fram for publikum i Los Angeles onsdag denne uka. Foto: Volvo Vis mer

Volvo XC40 P8 AWD Recharge kommer med 40 mil rekkevidde, og den fullt utstyrte versjonen som ble vist i Los Angeles onsdag vil koste fra 490.000 kroner pluss frakt og levering.

Bilen er merkets første helelektriske SUV, og blir først ut av en helt ny modellportefølje i Volvo, som heter Recharge.

Den helelektriske SUV-en får to motorer, én foran og én bak, og kommer dermed med firehjulsdrift som standard. Motorene gir en samlet effekt på 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm.

FRUNK: Volvo XC40 Recharge har også bagasjerom foran. Foto: Volvo
FRUNK: Volvo XC40 Recharge har også bagasjerom foran. Foto: Volvo Vis mer

Bilen vil dermed kunne akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder.

- Alt nordmenn ønsker

Et 78 kWt-batteri skal som nevnt gi en estimert rekkevidde på over 400 kilometer, målt etter WLTP. Ifølge PR- og kommunikasjonssjef Erik Trosby i Volvo Car Norway leverer XC40 Recharge alt det norske elbilkunder ønsker seg.

MÅTTE ØKE: På grunn av Tesla Model 3s rekkevidde, måtte Volvo stoppe opp og øke sin egen batterikapasitet også. Foto: Volvo
MÅTTE ØKE: På grunn av Tesla Model 3s rekkevidde, måtte Volvo stoppe opp og øke sin egen batterikapasitet også. Foto: Volvo Vis mer

– Det er en høyreist SUV med lang rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring og mulighet for hengerfeste, sier han.

Det blir også mulig å bestille XC40 Recharge med tilhengerfeste. Tillatt tilhengervekt er 1.500 kilo. I tillegg er det fra før klart at bilen får bagasjerom i front, en såkalt frunk (front trunk).

Endret rekkevidden

Men det har vært en vei å gå før Volvo kunne lansere den nye elbilen. For den kunne ha kommet før, ifølge uviklingssjef Henrik Green. Volvo hadde nemlig tenkt å putte inn en mindre batteripakke.

Volvos utviklingsavdeling var halvveis i XC40 Recharge-prosjektet da Tesla viste frem Model 3. Det ble en game changer. For den hadde betydelig lengre rekkevidde enn Volvos kommende elbil.

Da så Volvo seg nødt til å øke kapasiteten.

BATTERI: Volvos utviklingssjef, Henrik Green, innrømmer at kapasiteten måtte økes på grunn av Tesla Model 3. Foto: Volvo
BATTERI: Volvos utviklingssjef, Henrik Green, innrømmer at kapasiteten måtte økes på grunn av Tesla Model 3. Foto: Volvo Vis mer

- Vi bestemte oss for å bruke en større størrelse enn det vi først hadde planlagt, sier Henrik Green i et intervju med The Verge.

- Ingen morsom avgjørelse

Dermed måtte Volvo kaste seg på tråden til batterileverandørene LG Chef fra Sør-Korea og CATL fra Kina, og be dem legge til flere batterimoduler.

- Det var ingen morsom avgjørelse. Det var ikke heldig så seint i utviklingsprogrammet, men det var veldig viktig å gjøre det, forteller Green.

Volvo XC40 Recharge skal nå altså klare 40 mil, som er like mye som den noe billigere Tesla Model 3 Standard Range Plus.

Men: Teslaen vil være mer energieffektiv - rett og slett fordi den ikke er en SUV og heller ikke har firehjulstrekk.

Google-styrt

Volvo-sjefene har også flere ganger snakket om det nye infotainmentsystemet, som er basert på Google-teknologi.

Mange andre bilprodusenter har vært tilbakeholdne med å inkludere teknologi-giganter som Google i bilene, i frykt for å gi fra seg viktige data.

GIRSPAK: Interiøret er svært likt standardutgaven av Volvo XC40. Foto: Volvo
GIRSPAK: Interiøret er svært likt standardutgaven av Volvo XC40. Foto: Volvo Vis mer

Men Henrik Green ser derimot en fordel med det. Fordi systemet er mye enklere å bruke, det kan oppdateres trådløst og stemmestyringen er betydelig bedre enn i mange andre biler.

- Stemmekontroll i mange biler «suger». Jeg konkluderte med at det ikke er noen sjanse for at et bilfirma - selv med volumene og kraften vi har - kan konkurrere i den kanskje største kampen som skjer i tech-verdenen i dag. Hvorfor skal bilindustrien kjempe mot Amazon, Google og Apple om hvem som skal bygge den beste stemmeassistenten?

- Det er sprøtt, sier Green i intervjuet med The Verge.