VOKSER KRAFTIG: Tesla har økt hele 60 prosent i verdi siden i fjor, ifølge Brandz. Foto: Jamieson Pothecary
VOKSER KRAFTIG: Tesla har økt hele 60 prosent i verdi siden i fjor, ifølge Brandz. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Tesla vokser på liste over verdens mest verdifulle bilmerker

– Tesla blant verdens mest verdifulle merker

Det mener den anerkjente merkedatabasen Brandz.

Toyota er igjen verdens mest verdifulle bilmerke, skal vi tro merkedatabasen til Brandz. Siden 2006 har de hvert år laget liste over verdens 100 mest verdifulle merker.

Toyota har innehatt denne plassen i flere år nå, men ifølge Interbrands liknende kåring gikk Toyota i 2017 tilbake for første gang på sju år.

På denne listen legger Toyota seg inn på 36. plass (7. plass i Asia), med en verdi på 244,9 milliarder norske kroner – et godt stykke bak Google, som topper listen med en verdi på 2.467,4 milliarder kroner.

Apple og Amazon kaprer andre- og tredjeplassen.

Fem bilmerker på lista

Fra Toyota må vi helt ned til 46. og 47. plass før vi finner de to neste bilmerkene. Der er ligger de tyske premiummerkene Mercedes-Benz og BMW sammen, med bare en halv milliard i forskjell – førstnevnte til en verdi av 209,8 milliarder kroner.

Mercedes-Benz og BMW kommer henholdsvis på sjuende- og åttendeplass på Europas toppliste.

For å finne de to siste bilmerkene på lista, må vi helt ned til 96. og 97. plass. Der ligger Ford og Honda, bare skilt av 400 små millioner norske kroner.

Amerikanske Ford (tilbake 2 prosent) er på sin side eneste av de ti største bilmerkene som går tilbake i verdi.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Amerikanske børser mente allerede i fjor at lille Tesla var større enn giganten Ford.

# Merke Verdi (mrd kr) 2018 Verdi (2018/ 2017)
1Google2.467,4+23 %
2Apple2.455,3+28 %
3Amazon1.695,7+49 %
36Toyota244,9+5 %
46Mercedes-Benz209,8+9 %
47BMW209,3+4 %
81Uber131,1NY
96Ford104,1-2 %
97Honda103,7+4 %
Nissan93,3+1 %
Audi78,7+3 %
Tesla76,9+60 %
Maruti Suzuki52,1NY
Volkswagen48,9NY

Fem utenfor lista

Nissan, Audi, Tesla, Maruti Suzuki og Volkswagen er de fem neste på bilmerkenes egen topp-ti-liste. Av disse fem når imidlertid ingen opp til topp 100.

Maruti Suzuki og Volkswagen var ikke å finne på tilsvarende topp-ti-liste i fjor.

Men det rene elbilmerket Tesla, var der. I år får dessuten Elon Musks selskap også en åttendeplass over samtlige merkers største vekst, sammenliknet med 2017.

Negativ bilutvikling

I 2006 lå Toyota på topp-ti-listen. Slik sett ser det ut til at bilbransjen har gått noe tilbake, sammenliknet med andre store selskaper.

Verdien er mer eller mindre den samme, men konkurrentene om topplasseringene har vokst.

BMW var nummer to på en 17. plass, mens Mercedes-Benz (28), Honda (33), Ford (37), Chevrolet (41), Porsche (44), Nissan (49), Volkswagen (71), Renault (86) og Lexus (89) alle befant seg på topp 100-lista til Brandz.

Unntaket er naturligvis Tesla, som har gjort enorme framskritt det siste tiåret.

Tesla på sin side imponerte nylig Consumer Reports kritiske testere da de gjorde kritikken om til ros med et tastetrykk.

Taxitjeneste

I tillegg til framtidsrettede Tesla har den omdiskuterte taxitjenesten Uber også kommet seg med på lista denne gangen.

Det amerikanske selskapet legger seg rett inn på 81. plass, med en verdi på 131,1 milliarder norske kroner.

PS: Omregningen fra amerikanske dollar til norske kroner er foretatt med en kurs på 8,1684, ref. Norges Bank, 28. mai.