OVER OG UT FOR TÅKELYSENE: Dette blir forbudt fra 1. juli i år. Vi har forøvrig nylig testet denne bilen, en ny Mercedes-Benz E 220 CDI. Testen vil bli publisert i løpet av de nærmeste dagene.
OVER OG UT FOR TÅKELYSENE: Dette blir forbudt fra 1. juli i år. Vi har forøvrig nylig testet denne bilen, en ny Mercedes-Benz E 220 CDI. Testen vil bli publisert i løpet av de nærmeste dagene.Vis mer

Teppet ned for tåkelysene

Mange synes tåkelys er tøft - og bruker tåkelys både på dagtid og i mørke. Så mange at Samferdselsdepartementet har sett seg nødt til å innføre nye forskrifter.

Bruk av tåke-/kurvelys kan kanskje virke uskyldig, men ifølge svensk forskning er feil bruk av slike lys faktisk trafikkfarlig. En svensk undersøkelse utført i 1994 viste nemlig at bilføreres siktstrekning reduseres med 16 prosent når motgående kjøretøy bruker tåkelys i kombinasjon med nærlys.

Gammel problemstilling

Den er for så vidt ingen nyhet at bruk av tåkelys, spesielt i mørke, er et problem for møtende trafikanter. Dette kan jo enhver som har møtt biler med tente tåkelys på en mørk landevei fortelle.

Derfor innførte norske vegmyndigheter allerede for flere tiår siden en teknisk bestemmelse vedrørende tåkelys. Ifølge denne bestemmelsen skulle det elektriske anlegget i alle biler være satt opp slik at det skulle være umulig å tenne tåkelys i kombinasjon med andre lys enn parkeringslysene.

Brøt mot internasjonale avtaler

Men på begynnelsen av 90-tallet viste det seg at denne regelen brøt mot bestemmelser i både EØS- og GATT-avtalen (se nedenfor). Regelen måtte derfor oppheves.

Regelen ble imidlertid erstattet av et nytt punkt i trafikkreglene: "Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for".

Fra 1. juli

Denne regelen har imidlertid ikke fungert i praksis og stadig flere har tatt tåkelysene i bruk. Derfor har Samferdsels-departementet bestemt seg for å skjerpe inn reglene. Den nye regelen lyder; "Kurve-/tåkelys tillates ikke benyttet sammen med nærlys" og trer i kraft den 1. juli. For å sikre seg at den nye regelen blir fulgt opp i praksis, har Samferdselsdepartementet åpnet for at politiet kan ilegge forenklet forelegg på 800 kroner ved regelbrudd.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hull i loven?

Den nye regelen sier imidlertid ingen ting om bruk av tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Vil det si at du kan koble tåkelysene opp mot fjernlysene? Nei, sannsynligvis ikke. Den opprinnelige regelen - "Tillatt hjelpelys må ikke benyttes til annet formål enn det er bestemt for" - vil nemlig fortsatt bli stående.

I tillegg bør du være klar over at en slik kobling ikke er å anbefale. Synsforskere hevder nemlig at lys like foran bilen forvirrer øyet. Resultatet er at tåkelysene trekker oppmerksomheten bort fra det området du egentlig bør følge med på - det området fjernlysene dekker.

SISTE: I sammenheng med artikkelen "Alt om bil-lys" tok vi igjen kontakt med Vegdirektoratet, som ga oss følgende avklaring: Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t).

OPPDATERING

SISTE: Vi har sjeldent opplevd maken til respons som vi har fått på denne artikkelen. En rekke lesere har stilt oss følgende spørsmål:

"Er det lovlig å benytte tåkelys som kjørelys på dagtid?"

Vi tok kontakt med Statens Vegvesen og fikk følgende svar:

"Ja, det vil fortsatt være lovlig å bruke tåkelys som kjørelys på dagtid. Forutsetningen er at nærlysene ikke samtidig er tent. Husk også at parkeringslys alltid skal være tent, også når tåkelys brukes som kjørelys."

Fakta
  • GATT var en forkortelse for organisasjonen General Agreement on Tariffs and trade. Organisasjonen skiftet i 1995 navn til WTO - World Trade Organization.

  • Trafikkreglene er en forkortelse brukt om "Forskrift om kjørende og gående trafikk". Denne forskriften er gitt i medhold av Vegtrafikkloven

Relaterte artikler:

  • Alt om bil-lys
  • Her finner du flere tips.