Tema: I elektronikkens vold

I dag står elektronikk og datamaskiner for omlag 23 prosent av nybilprisen, og kraftbehovet som kreves for å drive bilens alle datamaskiner vokser med fire prosent i året.

Britiske forskere regner med at innen år 2005 vil 30 prosent av bilens totale verdi utgjøres av datamaskiner. Så stort er kraftbehovet at dagens 12 volts anlegg er i ferd med å knele.

Internett og TV-spill

Ledende bilfabrikker jobber derfor med å utvikle systemer på 42 volt for å klare kraftbehovet som fremtidens biler krever - og det er mulitmedia som vil kreve mest. I følge undersøkelsen, utført av Economist Intelligence Unit, vil sjåfører i løpet av få år kommunisere med verden ved hjelp av stemmestyrt e-post og internett - mens ungene vil kunne sitte i baksetet å spille TV-spill.

Storebror vil komme til å se deg

Undersøkelsen peker også på at skiltene langs veien vil gjøre mer enn å fortelle oss hvilken hastighetsgrense som gjelder på den aktuelle strekningen - de vil blant annet sørge for at vi overholder fartsgrensene og andre påbud i trafikken. Typisk kan være at bilen selv stopper når den kommer til ett kryss der du har vikeplikt, eller at bilen nekter å kjøre inn mot kjøreretningen i enveiskjørte gater.

Økt sikkerhet skal vi dessuten få gjennom at dagens systemer for blokkeringsfrie bremser (ABS) og anti-spinn (ESP) forbedres. En måte å gjøre det på er i følge ekspertene å utstyre dekkene med sensorer. På den måten oppfanger både ABS og ESP langt tidligere at dekket begynner å nærme seg grensen for hvor grepet svikter.

Snakk med radioen

Forskerne ser også for seg at bilradioen vil brukes til mer enn å lytte på toner fra Bach. Sensorer inne i bilens kupe vil finne ut om du har mobiltelefon eller ikke, og ved hjelp av kortbølgesignaler fra radioen kan den styre mobiltelefonen. Bilens høyttaleranlegg vil selvfølgelig brukes som hands-free.

Dagens startsperrer forsvinner og erstattes av avanserte løsninger som bruker fingeravtrykket ditt som identifikasjon.

Med år 2000 bare dager unna kan vi med andre ord konstantere at bilenes teknikk fortsatt er i en rivende utvikling, og vi kan nesten ikke vente med å se hvordan systemene vil virke i snøstorm og kulde på Finmarksvidda...