Taxi-sjåførenes favorittbiler

Mens gjennomsnitts-Ola årlig kjører mellom 10.000 og 15.000 kilometer i året, tilbakelegger landets taxisjåfører det mangedobbelte bak rattet.

Taxi-sjåførenes favorittbiler
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Bilen er taxi-sjåførens arbeidsplass, noe som gjør det svært interessant å kikke nærmere på hvilke biler denne yrkesgruppen foretrekker. Vi har derfor tatt en titt på salgsstatistikk for fjoråret, utarbeidet av Opplysningsrådet for Veitrafikken.

MB troner fortsatt på topp

Statistikken avslører, ikke overraskende, at Merdedes-Benz fortsatt er det usammenlignbart mest populære bilmerket blant landets drosjeeiere. Mercedes-Benz E-klasse har alene en markedsandel på hele 32,9 prosent (485 stk), en økning på 2 prosentpoeng sammenlignet med 2000. Dermed var nærmere en av tre drosjer som ble kjøpt i fjor en E-klasse. Når vi i tillegg tar med C-klasse (26 stk) og Vito (17 stk) er MB oppe i en markedsandel på imponerende 35,6 prosent.

Toyota på sterk andreplass

Også Toyota har blitt mer populært siden 2000, og ligger fortsatt på en soleklar andreplass (257 stk). Toyota ligger inne på 10-på-topp listen med både Avensis (157 stk) og Camry (61 stk), og oppnår til sammen en markedsandel på drøye 16 prosent.

Fransk tredjeplass

Avstanden ned til Peugeot og tredjeplassen er relativt stor. Selv om også Peugeot kan skryte av at både 406 (87 stk) og 607 (30 stk) befinner seg på ti-på-topp-listen, er den totale markedsandelen 7,9 prosent (125 stk), under halvparten av Toyotas. Peugeot kan imidlertid i likhet med Mercedes-Benz og Toyota glede seg over fremgang sammenlignet med 2000. Og det er ingen selvfølge, for det totale taxi-salget gikk i fjor tilbake med 1,6 prosent, fra 1.607 biler i 2000 til 1.581 biler i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Svikt for Volvo

Taxi-sjåførenes favorittbiler

Dette måtte selvsagt gå ut over noen. En av de som måtte registrere en kraftig tilbakegang er Volvo, som opplevde en svikt i taxi-salget på drøye 25 prosent. Volvos markedsandel kom dermed ned i 6,5 prosent (103 stk), men noe som bidro til at avstanden ned til Volkswagen, som ligger på femteplass, ble redusert. Når Volkswagen (96 stk) i tillegg opplevde en voldsom økning i taxi-salget, nesten 150 prosent, ble avstanden opp til Volvo ytterligere redusert og det var til slutt bare åtte biler som forhindret Volkswagen fra å snappe fjerdeplassen fra Volvo.

Elendig for Mitsubishi og Mazda

Også Ford (84 stk) kan, takket være Mondeo (76 stk), notere en voldsom fremgang, i motsetning til Mitsubishi (28 stk) og Mazda (18 stk), som begge opplevde en halvering av taxi-salget.

72 bilmodeller

Tidligere stilte myndighetene strenge krav til biler som skulle brukes i drosjenæringen. Disse retningslinjene ble opphevet på 80-tallet, og drosjeeierne kan i dag velge og vrake blant hundrevis av bilmodeller. I år har 72 ulike modeller fått innpass i drosjenæringen. Dette er imidlertid en tilbakegang sammenlignet med 2000, da 80 bilmodeller fikk innpass.

Hvorfor er det slik at mer enn én av tre drosjeeieren velger Mercedes-Benz? Vi forsøker å forklare deg hvorfor her.

Her finner du de 15 mest populære merkenes markedsandel i prosent.

Her finner du de 15 mest populære merkene, samt fremgang og tilbakegang i forhold til 2000.

Her finner du de 15 mest populære modellenes markedsandel i prosent.

Her finner du de 15 mest populære modellene, samt fremgang og tilbakegang i forhold til 2000.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken