Test: Land Rover Defender 110

Tar terrenget på alvor

Men det koster.

NY KONGE?: Defender avløser en hardcore og primitiv terrengbil, men var det dette vi hadde gledet oss til? Video: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert

Verden er ikke den samme som før. Dessverre og heldigvis. Den gamle Defender burde strengt tatt vært erstattet for 40 år siden, da første generasjon Mercedes Geländewagen ble introdusert, men de holdt liv i den til de, under store protester fra brukerne, trakk ut proppen i 2016.

<strong>LANG VERSJON:</strong> Defender fås som før i 90 og 110-versjon. Pickup er borte. Panserdekoren følger med i pakken Explorer Pack. Foto: Rune M. Nesheim
LANG VERSJON: Defender fås som før i 90 og 110-versjon. Pickup er borte. Panserdekoren følger med i pakken Explorer Pack. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Da var den vanskelig og unødvendig dyr å produsere, og prisene sto ikke i stil til bilen man fikk.

Motebil?

Defender ble kanskje ikke arbeidshesten vi trodde skulle komme. For når Defender endelig kommer som en helt ny modell, føles den mer som en mote-offroader for skjerm-generasjonen, enn en skikkelig offroader.

Litt som da Mini ble relansert i 2001 og ikke egentlig var Mini lenger, bare trang.

<strong>STIGE:</strong> Du kan kjøpe en utfoldbar stige som faktisk er ganske praktisk hvis du må opp på taket på bilen, som blir over to meter høy i høyeste posisjon. Foto: Rune M. Nesheim
STIGE: Du kan kjøpe en utfoldbar stige som faktisk er ganske praktisk hvis du må opp på taket på bilen, som blir over to meter høy i høyeste posisjon. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Utseendet kan diskuteres, men det mest gjenkjennbare fra gamlingen er den rette bakenden. Den ligner, i hvert fall hvis du legger inn litt godvilje.

Du får den i kort 90 tommers versjon og lang 110, akkurat som klassikeren. Tallene står for akselavstand i tommer, det stemmer selvfølgelig ikke lenger på noen av modellene. Nå er bilen 502 cm lang og akselavstanden er 118 tommer på den lange versjonen som vi kjører.

<strong>HØYT OG LAVT:</strong> I dashbordet finner man alle trylleknappene. Det er egne knapper for senking og heving av kasosseriet, lavserie og fartsholder for terreng. Knappen over vifta, gjør om venstre vrihjul for temperatur til valgomat for hvilke kjøreprogram man ønsker å bruke. Foto: Rune M. Nesheim
HØYT OG LAVT: I dashbordet finner man alle trylleknappene. Det er egne knapper for senking og heving av kasosseriet, lavserie og fartsholder for terreng. Knappen over vifta, gjør om venstre vrihjul for temperatur til valgomat for hvilke kjøreprogram man ønsker å bruke. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den kan selvfølgelig bestilles med masse utstyr. Kofferter på siden, stige, takstativ, stigtrinn, skjermbreddere, fjernstyrte vinsjer, dusj, kompressor osv.

Den har fire standardpakker. Adventure, Urban, Country og Explorer Pack, som vår bil har.

Det ser ut som den er designet av bygutter, ikke offroaderne i kakifargede safari-klær som sliter seg frem meter for meter.

Ut i skauen

Men Defender er en skikkelig terrengbil. Prinsippene er som på øvrig program. Aluminiumskarosseri, poppet sammen slik bare Land Rover/Jaguar gjør det. Den har det stiveste karosseriet som har rullet ut av fabrikken, så glem all knirking i innredningen.

<strong>GOD IDE:</strong> Kameravisning for hvor forhjulene befinner seg er genialt, men kameravisningen har for dårlig oppløsning og nøyaktighet til at den kan brukes til presisjonsskjøring. Sjekk hvordan den virker i videoen over. Foto: Rune M. Nesheim
GOD IDE: Kameravisning for hvor forhjulene befinner seg er genialt, men kameravisningen har for dårlig oppløsning og nøyaktighet til at den kan brukes til presisjonsskjøring. Sjekk hvordan den virker i videoen over. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

grusveien ender i en snuplass og går over i en sti. Vi setter den i fri. Trykker på knappen for lavserie og hever bilen fra 14,6 til 29,1 cm i bakkeklaring og kryper innover skauen.

Vi kjører 1. Edition. Den har Terrain Respons 2 som standard. Vi trykker på programknapp, slik at klimahjulet for førersiden gjøres om til kommandosentral for hvilket kjøreprogram vi ønsker, programmere vårt eget, eller la den fikse alt sjøl.

Vi kan låse senterdiffen. Trenger du mer, kan du krysse av for låsbar bakdiff.

<strong>SMAK OG BEHAG:</strong> Det burde vært standard med påslåtte baklykter på defender. Uten tente lys får hekken et bedrøvelig uttrykk over seg med to sorte loddrette streker. Foto: Rune M. Nesheim
SMAK OG BEHAG: Det burde vært standard med påslåtte baklykter på defender. Uten tente lys får hekken et bedrøvelig uttrykk over seg med to sorte loddrette streker. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Vi lar den stå på auto og ruller sakte inn i skogen.

Dæven så svær den har blitt. 2,1 meter både i høyde og bredde. Det er et beist i skogen og panseret er svært og høyt. Man savner oversikten man føler i Mercedes G og Jeep Rubicon.

For å bøte på dette har de utstyrt bilen med virtuell drone i form av kamerasystemer som gjør det mulig for deg å se bilen fra mange forskjellige vinkler.

<strong>DIGITALE SKJERMER:</strong> Instrumentpanelet kan konfigureres på flere måter og står ikke tilbake for noen andre løsninger i dag. Foto: Rune M. Nesheim
DIGITALE SKJERMER: Instrumentpanelet kan konfigureres på flere måter og står ikke tilbake for noen andre løsninger i dag. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

De har også en helt ny funksjon som «fjerner» panseret. Kameraet filmer terrenget foran deg, lager en forsinkelse og viser det på skjermen i en visning med frittstående forhjul.

Tanken med alle disse kameraene er god og virker imponerende på skjermen, men visningen er altfor lite detaljert til å kunne brukes i praksis. Og man får ikke vist topografien som trengs heller.

<strong>EGEN MODELLSERIE:</strong> Land Rover har delt seg inn i de tre hovedgruppene Range Rover, Land Rover og Defender. Det ligger i kortene at det vil komme flere Defender-varianter. Defender Sport neste? Foto: Rune M. Nesheim
EGEN MODELLSERIE: Land Rover har delt seg inn i de tre hovedgruppene Range Rover, Land Rover og Defender. Det ligger i kortene at det vil komme flere Defender-varianter. Defender Sport neste? Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men det er ikke så farlig. Den sjuke bakkeklaringen gjør at Defender kan krysse av for best i klassen på nesten samtlige terrengmål som nettopp bakkeklaring, angrepsvinkler foran og bak og vinkler over bakketopper, så dersom du har plassen, er det store muligheter for at du kommer deg frem. Fullt oppjekket vader den 90 cm også.

<strong>DYR:</strong> Vår 1. Edition varebil med ekstrautsyr havnet på gal side av millionen. Da er jeg redd vi ikke ser veldig mange av den på veien, og langt færre av den korte, som ikke er tilgjengelig som varebil. Foto: Rune M. Nesheim
DYR: Vår 1. Edition varebil med ekstrautsyr havnet på gal side av millionen. Da er jeg redd vi ikke ser veldig mange av den på veien, og langt færre av den korte, som ikke er tilgjengelig som varebil. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Men den skuffer litt i fjæringsvei. Den har ikke like mye å gå på som de tidligere to nevnte konkurrentene. Og er det noe som er viktig, så er det å ha fotfeste, uansett hvor bra bremsesystemer og bilen måtte ha for å bremse hjul som er i lufta.

Det viktigste redskapet i så måte er hjulene. Skal du frem i terrenget, velger du 18-tommer stål med offroad-dekk. Du kan også velge fra 19-22 på aluminiums hjul med vanlig gummi.

Vår bil står på 20-tommere med vanlige dekk som fyller seipene relativt fort og blir glatte som pucker, hvis du beveger deg i leire og glatt underlag.

<strong>LED:</strong> Defender har full LED foran og bak. Hekken er noe av det mest spesielle vi har sett av bildesign på svært lenge. Foto: Rune M. Nesheim
LED: Defender har full LED foran og bak. Hekken er noe av det mest spesielle vi har sett av bildesign på svært lenge. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Utstyret

De som kjører Defender, gjør det for looken sin del, for Discovery gjør nesten samme jobben.

Men den er rigget for mer utstyr. Blant annet Explorer Pack som sitter på vår bil. Kofferten på siden er fin til stropper og tau og stigen (som utrolig nok ikke er en del av pakka) , som ser litt plastaktig ut, er i aluminium og er faktisk ganske kjekk når du skal opp på det svære takgrinda med masse festemuligheter. Den er godkjent for hele 168 kilo taklast og 300 når den står stille. Perfekt for et taktelt og din beste kompis.

Men går du for dette utstyret, må du leve med skikkelig vindstøy når du kjører på motorvei, og begrenset sikt i speilene.

Fordelen er at festemulighetene gjør det mulig for andre leverandører å tilby andre løsninger også, for de svært få som kommer til å bruke bilen beinhardt i terrenget.

<strong>UT PÅ TUR:</strong> De skarpe kantene, boksete fasongen og rette linjene har den hentet fra urfaderen. Med ull explorer Pack, ser den unektelig barsk ut. Foto: Rune M. Nesheim
UT PÅ TUR: De skarpe kantene, boksete fasongen og rette linjene har den hentet fra urfaderen. Med ull explorer Pack, ser den unektelig barsk ut. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Selvsagt drar den 3,5 tonn på kroken. Land Rover har virkelig tenkt på denne som trekkvogn, for her finner du mulighet for å veie kulelast på kroken i menyen.

På veien

Det er på veien du bruker den 99 prosent av tiden og der føler du deg som en konge, med høy sitteposisjon bak et svært høyt panser. Fjæringskomforten er duvende god med luftfjæring og støynivået er lavt, selv i varebilutgaven som vi kjører. Selv om design og materialvalg skiller den fra øvrig modellprogram, har den en touch and feel som en luksusbil.

<strong>RØFFERE:</strong> Aluminiumsratt og retroinpirert moderne design med synlige skruver over alt, skal gi Defender macho følelse. Foto: Rune M. Nesheim
RØFFERE: Aluminiumsratt og retroinpirert moderne design med synlige skruver over alt, skal gi Defender macho følelse. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Foreløpig er den tilgjengelig med firesylindret bensin på 300 hk, sekssylindret bensin på 400 hester og en firesylindret diesel på enten 200 eller 240 hk. Vi kjører sistnevnte.

Du finner ingen sportsprogram her, og det er greit. Denne blir ikke sportslig før den kommer med 5-liters V8-motor. Den er ikke bekreftet, men vi tipper amerikanerne skriker etter den, så den kommer.

Den er passe godlynt med dieselmotoren, og den kler bilen godt. Den er selvsagt ikke spesielt rask, men bra støydemping og moderat støynivå gjør at den aldri føles masete undermotorisert heller.

Til neste år kommer den som ladbar hybrid. Det er den firesylindrede bensinmotoren som får systemeffekt på 400 hester ved hjelp av en elmotor.

DIGITALT: Defender kan bestilles med digitalt sladrespeil. Det er kjekt når den både har skillevegg og et stort reservehjul på hekken. Video: Rune M. Nesheim Vis mer

9-trinnskassa kunne vært en smule mer sivilisert i enkelte situasjoner og bremsene er overraskende superfølsomme og trenger tilvenning.

Dette er en varebil. Da pleier man å sitte trangt på grunn av skilleveggen. Det gjør man blant annet i Discovery. Jeg er 189 cm og sitter bra her. Noen av vekslingene kan være litt smårykkete i girvekslingene men det er småtteri.

LYSSJEKK: Det er bare Land Rover som har egen knapp for lyssjekk av tilhengeren. Sjekk filmen å se hvordan den jobber. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Den ser helt annerledes ut inni enn øvrig program. Den skal være litt røffere, Men det bSærer preg av kvalitet. Litt jålete kanskje, men litt praktisk også. Man trenger ikke synlige skruer uten noen form for funksjon, og heller ikke håndtak i døråpningen som visstnok skal kunne tåle et tonn.

Ratt i aluminium og ekstra primitive knapper på rattet i forhold til andre Land Rovere, føles unødvendig, men derimot har den fullt oppsett med gummimatter og seter og interiør i materialer som er lettere å gjøre rene.

<strong>PRAKTISK:</strong> Vi kjører Defender med grønne skilter. Innredningen er praktisk med rom under gulvet. Bagasjerommet har høyt gulv og dermed ikke hjulhus. Varebilen tar over 2500 liter. 5-seteren skal svelge 1075 liter til taket og 2380 med setene nede. Foto: Rune M. Nesheim
PRAKTISK: Vi kjører Defender med grønne skilter. Innredningen er praktisk med rom under gulvet. Bagasjerommet har høyt gulv og dermed ikke hjulhus. Varebilen tar over 2500 liter. 5-seteren skal svelge 1075 liter til taket og 2380 med setene nede. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Girstang i dashbordet er løsninger vi normalt ser i kassebiler, og det er nettopp derfor denne har det også. Vår bil har en svær midtkonsoll i to etasjer og en stor kjøleboks, men den kan byttes ut i en tredje stol, og da må girvelgeren være plassert der den er.

Varerommet er laget i Norge og er passe praktisk. Den har et helt flatt gulv, (det har ikke Discovery) og flere rom og stablemuligheter under gulvet. Vi skulle gjerne sett skuffeløsninger ut fra sidedørene for ekstra utnyttelse, men løsningen er bra.

<strong>SLEIKER LUFTA:</strong> luftmotsanden er kraftig forbedret og med luftfjæringen på topp er det få standardbiler som matcher angrepsvinkler og høyde på midten, selv om akselavtanden er lang. Foto: Rune M. Nesheim
SLEIKER LUFTA: luftmotsanden er kraftig forbedret og med luftfjæringen på topp er det få standardbiler som matcher angrepsvinkler og høyde på midten, selv om akselavtanden er lang. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer

Med andre seterad koster den 350.000 kroner mer og du kan også få den som sjuseter.

Skikkelig dyr

De som trodde Defender skulle bli Land Rovers nye arbeidshest, blir skuffet. Den er faktisk dyrere enn Discovery. Prisen starter på 788.900.

Vår testbil har Explorer Pack til 56.000 kroner. Med alt utstyr koster 1.000.045 kroner og det er dyrt for en varebil.

Vi har tatt en nærmere titt på helt nye Land Rover Defender (2019) på bilmessa i Frankfurt 2019. Vis mer

Man kan undres om Defender tetter noen hull hos Land Rover i det hele tatt. Discovery 3 den naturlige avløser for den gamle Defender, særlig i USA, der Defender ble forbudt for mange år siden. Dens største konkurrent er trolig Land Rovers egne produkter eller Mercedes G 350 d, som er enda dyrere, eller til nød den langt mer manuelle Jeep, dersom ikonstatusen er det viktige.

Men vi håper det er noen som velger den, gjerne med klassiske tofargevarianter og stålfelger, for å hylle det gamle ikonet.

Land Rover Defender 110

Motor:Rekke-4, 16v, Turbo, Diesel
Girkasse8-trinn automat
Slagvolum:1990 ccm
Effekt - o/min :240 hk / 4000
Dreiemoment - o/min:430 Nm / 1400
0-100 km/t:9,1 sek
Toppfart:188 km/t
Forbruk NEDC:0,99 l/mil
CO2-utslipp WLTP:243 g/km
Tankvolum:90 liter
L/B/H:502/200/204 cm
Akselavstand:302 cm
Bakkeklaring:29,1 cm
Dekkdimensjon:255/60R20
Bagasjerom:1075/2380 liter
Egenvekt:2317 kg
Tilhengervekt:3500 kg
Pris fra kr.:788.950
Pris Testet bil kr:1.045.900

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer