Bilskilt på elbiler 2020

Tar over for EB

Hvert år er det spenning til hvilke ny bokstaver som skal klistres på elbil-skiltene. Her får du svaret på neste kombinasjon.

HVA TAR OVER FOR EB: Ifølge nettstedet elbilstatistikk.no er det høyest brukte EB-nummeret «29817», onsdag 19. februar. Her er den helt nye «Kina-elbilen» MG ZS EV med et litt lavere EB-nummer. Foto: Øystein B. Fossum
HVA TAR OVER FOR EB: Ifølge nettstedet elbilstatistikk.no er det høyest brukte EB-nummeret «29817», onsdag 19. februar. Her er den helt nye «Kina-elbilen» MG ZS EV med et litt lavere EB-nummer. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Tradisjonelt har registreringskiltene på norske biler fortalt noe geografisk om hvor i landet bilen kommer fra. Slik er det i mindre grad i dag.

På mange trafikkstasjoner har man faktisk valget mellom flere forskjellige bokstavkombinasjoner. Og for elbiler er dette helt spesielt. Elbilene har siden de første kom på slutten av forrige århundre, hatt sine egne bokstavkombinasjoner - helt uten å fortelle om det det geografiske opphavet.

Fra EL til EB

Først ute var EL i 1999, og det tok hele 17 år før Vegdirektoratet gikk tom for disse. I 2016 tok EK over. Disse skiltene varte fram til sommeren 2018, da EV gjorde sitt inntog.

Allerede i august 2019 tok dagens bokstavkombinasjon - EB - over. Den stadig kortere tiden det har tatt å «bruke opp» de 90.000 mulige kombinasjonene av hvert skilt viser litt om hvordan elbilsalget har utviklet seg.

Fortsatt er det godt 60-70.000 ledige EB-skilter, men disse kan komme til å bli røsket bort i løpet av året. Dermed må Vegdirektoratet forberede neste bokstavkombinasjon - noe det har vært knyttet like mye spenning til hver gang de har gjort.

Dette er de nye bokstavene

Dinside har igjen vært i kontakt med Statens vegvesen og deres kontor for kjøretøyregistrering. De bekrefter at neste bokstavkombinasjon blir - hold deg fast - den neste kombinasjonen blir EC.

Det er naturligvis ikke enkelt å forutsi akkurat når de nye bokstavene skal tas i bruk. Siden det ligger ferdige skilter rundt om på trafikkstasjoner rundt om i hele landet, vil det ikke måtte tømmes for EB-skilt før EC kan benyttes.

Den dagen en trafikkstasjon bestiller EB-skilt-nummer «99999» blir det åpnet for EC. Men;

- Når dette skjer er vanskelig å svare på, da det avhenger av hvor mange elbiler som blir registrert fremover, forteller Jon Terje Presthus ved kontor for kjøretøy og registrering i Vegvesenet.

- Den første bilen registrert på kjennemerke EV ble registrert i juli 2018, og den første på kjennemerke EB ble registrert i september 2019. Det vil si at det tok et drøyt år.

Vil ED følge EC?

Det later til at Vegdirektoratet mer eller mindre har forlatt tanken om at bokstavene skal ha noen mening. EL betydde elektrisk, EK stod for elektrisk kjøretøy, EV var «Electric Vehicle» (elektrisk kjøretøy på engelsk), mens EB i alle fall kunne tolkes som «elektrisk bil».

- Det kan det jo være, var svaret fra Vegdirektoratet da vi spurte dem om nettopp dette i desember 2018.

Norsk elbilforening har også hatt mange ønsker om hvilke bokstaver som skal pryde skiltene på elektriske biler. Foruten den gangen valget falt på EV, har ikke de blitt hørt.

Tidligere har Elbilforeningen også annonsert navnekandidater som ES (elektrisk suksess), ED («electric drive») og EX («exclusive»). De har også foreslått EQ, noe som umuliggjøres av at Q ikke kan benyttes på bilskilt.

Imidlertid er ingenting hugget i stein. Selv om det kan være antydet at Vegdirektoratet nå vil følge alfabetet framover - ved at ED etterfølger EC - vil ikke Jon Terje Presthus bekrefte dette.

- Det er ennå ikke bestemt hva som vil komme etter EC, sier han til Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!