Mercedes-Benz GLC 300 e 4MATIC

Tar Mercedes tilbake til norgestoppen!

Mercedes-salget stupe i Norge da GLC 300 e 4MATIC ble tatt av markedet. Snart er den her igjen!

TILBAKE! Sammen med den noe større <i>Mercedes-Benz GLE de</i> (t.v.) kommer den populære ladbare bensin-SUV-en <i>GLC e</i> tilbake på markedet. Det vil trolig gjøre mye med Mercedes-salget i Norge. Foto: Daimler
TILBAKE! Sammen med den noe større Mercedes-Benz GLE de (t.v.) kommer den populære ladbare bensin-SUV-en GLC e tilbake på markedet. Det vil trolig gjøre mye med Mercedes-salget i Norge. Foto: Daimler Vis mer

Den er tilbake - bilen som holdt Mercedes-salget oppe her i landet. I juni 2018 ble det registrert 434 Mercedes-Benz GLC og GLC Coupe i Norge. Den måneden tapte den tyske produsenten så vidt mot Volvo om femteplassen på bilmerkesalget. Ett år tidligere tok de faktisk fjerdeplassen!

Fra den samme måneden valgte den tyske bilprodusenten å stoppe produksjonen av de ladbare hybridene sine; SUV-en GLC 350 e og C 350 e, mens også elbilen B 250 e forsvant fra markedet.

Mercedes Benz GLC- og GLC Coupe-salget i Norge

År GLC GLC # GLC Coupe
2019*127104.29
2018**184020.359
2017239117.388
2016112444.-
2015***33894.-

Tabellforklaring: I 2017 oppnådde GLC tidenes beste salg her i landet, og bidro med det til at Mercedes var blant Norges mest solgte merker. *=2019 er fram til og med august. **=Etter juni var det slutt på den ladbare versjonen av GLC. ***=Den ladbare versjonen av GLC ble lansert først et godt stykke inn i 2015. #=Plassering i konkurransen om Norges mest solgte bilmodell. Kilde: OFV

Her er alle Mercedes-nyhetene fra Frankfurt Motor Show 2019. Vis mer

Raste på tabellen

Det endte med en krasjlanding og krise for den norske importøren. Metaforisk var det som om Ole Gunnar Solskjær og Manchester United skulle miste stjernespillerne Paul Pogba, David de Gea og Marcus Rashford. De ville neppe ha kjempet om Champions League-plassering uten disse profilene.

Ved utgangen av august 2019 var Mercedes Norges 15. mest solgte bilmerke - slått av blant andre Nissan, Mitsubishi, Jaguar og Peugeot. Lille Renault var bare 17 registrerte biler bak ...

Fra juni til juli 2018 falt andelen ladbare hybrider fra 63 prosent til 6,2 prosent for Mercedes i Norge. Noe måtte gjøres. Og nå gjør Mercedes det!

SUV-ER: Mercedes-Benz GLE og GLC. Foto: Daimler
SUV-ER: Mercedes-Benz GLE og GLC. Foto: Daimler Vis mer
SUV-ER: Mercedes-Benz GLE og GLC. Foto: Daimler
SUV-ER: Mercedes-Benz GLE og GLC. Foto: Daimler Vis mer

Tilbake

I dag kom nemlig Mercedes-produsenten Daimler med en engelskspråklig pressemelding: «Mercedes-Benz med nye tredjegenerasjons ladbare hybrider - det neste steget i drivlinjen».

Sammen med Mercedes-Benz GLEs nye ladbare dieselhybrid kommer den ladbare hybriden GLC 300 e 4MATIC tilbake, i ny og forbedret utgave:

«Mercedes-Benz GLC er i sitt element i ethvert terreng. Denne mellomstore SUV-en er en intelligent kombinasjon av funksjonalitet og smidighet i en moderne design», skryter bilprodusenten.

GLC 300 e 4MATIC

Type forbrenningsmotor/Antall sylindereBensin/4 på linje
Displacement (cc)1991
Effekt (forbrenningsmotor)155/211 kW/hk v/ 5.500 o/min
Dreiemoment (forbrenningsmotor)350 Nm v/ 1.200-4.000 o/min
Effekt (elmotor)90 kW
Dreiemoment (elmotor)440 Nm
Effekt (totalt)235/320 kW/hk
Dreiemoment (totalt)700 Nm
Akselerasjon (0-100 km/t)5,7 sek
Toppfart230 km/t
Elektrisk toppfart130 km/t (+)
Bensinforbruk (kombinert)0,25-0,22 l/mil
CO2-utslipp (kombinert)57-51 g/km
Total batterikapasitet13.5 kWt
Elektrisk forbruk (kombinert)1,78-1,65 kWt/mil
Elektrisk rekkevidde (NEDC)46-49 km
Elektrisk rekkevidde (WLTP)*39-43 km

Ikke for imponerende

Det er ingen tvil om at dette er en nyhet som vil fenge norske Mercedes- og SUV-fans. Med en ladbar hybrid-versjon vil salget garantert ta seg opp igjen.

Men en elektrisk rekkevidde på knappe 40 kilometer er ikke spesielt mye å skryte av - spesielt når vi vet at ett år gamle BMW X5 45e har 75 kilometer rekkevidde, dog denne er en størrelse opp.

Det er heller ikke lenge siden vi selv kjørte nye BMW 330e over fem mil bare på batteri.

Naturlige konkurrenter for den tyske premium-SUV-en er landsmennene BMW X3 og Audi Q5, samt svenske Volvo XC60. XC60 T8 kjørte vi hele 43 kilometer, for to år siden - på vinteren!.

Dinside har forsøkt å komme i kontakt med Mercedes-importør Bertel O. Steen i Norge, uten å foreløpig lykkes. De kan nemlig svare nærmere på når GLC 300 e kan forventes hit til landet.