Tak, interiør og plass

Nye 9-3 Cabriolet preges av høy komfort, god plass og smarte løsninger. Takløsningen er blant de beste på markedet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: Tak, interiør og plass


Det er ikke lenger en selvfølge at kabriolet- og roadster-eiere må klare seg med stofftak om vinteren. I dag leveres to Mercedes-Benz-modeller, SLK og SL, med ståltak. Det samme gjør Lexus SC 430 og lille Peugeot 206 CC. Saab har imidlertid, i likhet med de fleste andre kabriolet-produsenter, valgt å holde seg til stofftaket.

Til gjengjeld er ikke dette noen hvilken som helst teltduk. Taket, som selvsagt betjenes elektrisk, består av tre lag som skal gi god skjerming mot både støy og kulde. Sistnevnte kan vi ikke si noe om, men at taket gir god støydemping, er det ingen tvil om. Med taket oppe er lydnivået i kupeen overraskende behagelig og svært lite dekk- og vindstøy trenger inn. I stofftaket finner vi også en relativt stor bakrute, noe som gjør det relativt greit å rygge bilen. Bakruten er selvsagt i glass og utrustet med varmetråder.

20 sekunder

image: Tak, interiør og plass


Det tar kun 20 sekunder å felle taket opp eller ned og operasjonen kan faktisk gjennomføres i inntil 30 kilometer i timen, noe som gir gode muligheter for å briefe i byen. Takoperasjonen er nemlig en svært elegant øvelse, som garantert vil vekke oppmerksomhet, for den som ønsker det.

Spørsmålet er selvsagt om Saab-eiere ønsker oppmerksomhet. Det finnes mange teorier om hvorfor Saabs kabrioleter har solgt så godt, og en av dem går ut på at Saab-kunder ikke ønsker å bli forbundet med tradisjonelle statussymboler som Mercedes-Benz og BMW. Vi tror denne teorien har noe for seg. For selv om nye Saab 9-3 Cabriolet er en vakker og oppsiktsvekkende bil, sender den likevel ut litt andre signaler enn konkurrentenes biler. 9-3 Cabriolet er på en måte mindre brautende og på mange måter også mer tidløs enn konkurrentene.

Kvalitet, men ikke luksus

Det samme kan sies om interiøret. Myke dashbordmaterialer samt ryddig og oversiktlig plassering av knapper, hendler og displayer sørger for at kvalitetsfølelsen er på plass. Men luksusfølelsen, som vi kjenner fra bilens tyske konkurrenter, er ikke i like høy grad til stede. Og det er kanskje nettopp fraværet av overdådig luksus som vil sørge for å tiltrekke seg de spesielle Saab-kundene nok en gang.

Pen innramming

image: Tak, interiør og plass


Selv om den typiske luksusfølelsen uteblir, er det ikke noe i veien med interiøret - tvert i mot. Med taket nede ser man hvordan de potensielt fire passasjerene innrammes på en elegant måte. Dette har Saab oppnådd ved å lakkere innsiden av vinduskarmene, noe som resulterer i at en nærmest ubrutt, lakkert ramme omgir passasjerene.

Forhøyninger i bakkant av baksetepassasjerenes hodestøtter sørger for en elegant overgang mellom kupeen og det lakkerte dekselet som skjuler stofftaket. Når taket er nede vil skuelystne også legge merke til at sikkerhetsbeltene nå har blitt integrert i forsetene, noe som ikke bare bidrar til et renere design, men som også gjør det enklere å få på seg bilbeltet.

God plass

image: Tak, interiør og plass


Kupeen er forøvrig relativt rommelig, også med taket på. Takhøyden er svært god foran og også god nok til at baksetepassasjerene slipper å stange hodet i duken. Adgangen til baksetene er ukomplisert, fordi håndtaket som brukes for å vippe frem forseteryggen også kan brukes til å flytte forsetet fremover elektrisk.

Når man først er på plass i baksetet, oppdager man at dette faktisk rommer to voksne uten problemer. Litt trangt for føttene er det, men knærne har god avstand til forseteryggene.

352 liter

Med tanke på at bilen faktisk rommer fire voksne passasjerer, ville det vært patetisk om bilen hadde hatt et mikroskopisk bagasjerom. Men det har 9-3 ikke. Med taket på har man faktisk hele 352 liter til disposisjon. Med taket nedfelt reduseres plassen til akseptable 235 liter, noe som gir plass til to flykofferter.

Men hva koster nye 9-3 Cabriolet? Og hva koster konkurrentene? Les mer om Saabs nye stolhet her.