POPULÆR: Mange nordmenn venter på å få Kia e-Niro. Foto: Knut Moberg
POPULÆR: Mange nordmenn venter på å få Kia e-Niro. Foto: Knut MobergVis mer

Kia e-Niro mister rekkevidde

Tabbe avslørt etter testing av «Norges-elbilen»

Kia nedjusterer rekkevidden på den ettertraktede elbilen e-Niro.

- Det har blitt gjort en feil i testprosedyren. Kia e-Niro mister rekkevidde på opptil tre mil.

Det sier informasjonsansvarlig Mette Simonsen Sauge i Kia Norge til Dinside etter at norske kunder på Kia e-Niro-ventelista mandag formiddag mottok denne tekstmeldingen:

«Vi har nylig dessverre fått informasjon om at typegodkjent elektrisk rekkevidde er justert noe ned på e-Niro».

Begått tabbe

Videre i tekstmeldingen viste Kia til at alle nye biler solgt i Europa typegodkjennes etter den standardiserte testmetoden WLTP og at denne overvåkes av en uavhengig testorganisasjon.

Denne testen har imidlertid blitt gjort tidligere, hvor SUV-en e-Niro fikk godkjent en imponerende elektrisk rekkevidde på 485 kilometer.

Ifølge Kias melding ble det benyttet feil prosedyre ved den første WLTP-testen, noe bilprodusenten hevder de oppdaget selv i ettertid, under arbeid med typegodkjenning av en annen ny elektrisk modell - trolig nye Kia e-Soul, som akkurat gikk ut med nyheten om doblet kapasitet.

Nærmere bestemt handler WLTP-tabben om at e-Niro ble kjørt for lenge i «urban» syklus. Det vil si at den ble kjørt i lavere fart og med redusert energi, dermed ble elektrisk rekkevidde overestimert, ifølge Kia.

Ny rekkevidde Kia e-Niro

64 kWt 39,2 kWt
Rekkevidde (ny)455 km289 km
Rekkevidde (gammel)485 km312 km

455 kilometer

Den kommuniserte rekkevidde etter WLTP-normen har tidligere vært opptil 485 kilometer for batteriet på 64 kWh hos e-Niro. 64 kwh-batteriet er det eneste valget for norske kunder, da det er det eneste batteriet som kommer med varmepumpe.

Rekkevidden på dette skal nå være rekalkulert etter riktig testmetode, og korrekt rekkevidde er nå justert til 455 kilometer for det største 64 kwh-batteriet.

- Er dette alvorlig?

- Det er ikke noe vi får gjort noe med. Vi informerer alle kundene på reservasjonslista. Det har ennå ikke blitt skrevet noen kontrakter, men det blir opp til hver enkelt om de vil fortsette, og skrive kontrakt.

Testen av e-Niros andre batterier har også feil, men disse vil altså ikke påvirke norske kunder. Importøren framhever at Kia e-Niro likevel er en av markedets elbiler med lengst rekkevidde i sin prisklasse, mens de ber kunder som vil kansellere sin reservasjon kontakte dem på e-post, kia@bos.no.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.