Ta rotta på neglespretten

Paradoksalt nok er problemene størst på de nyeste og mest moderne dieselmotorene. De utnytter nemlig drivstoffet så effektivt at det blir lite overskuddsvarme igjen i kupéen. Er nestekjærlighet og intimetet den eneste løsningen?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Isskraping og kaldstart er ikke den beste start på dagen, verken for deg, for naboene dine eller for miljøet. I vårt vinterland vil mange tjene på et bilvarmeanlegg. Mulighetene for å gjøre oppstarten lettere for alle parter når minusgradene tvinger seg på, er mange. Det finnes motorvarmere, kupévarmere, du kan ha begge deler, og kanskje med et tidsinnstilt ur. Eller du kan installere en vannvarmer som bruker bilens egne kanaler.

Vannvarmeren annerledes

Vannvarmeren er egentlig ikke ny som sådan, den har eksistert en stund, men da hovedsakelig for større kjøretøy og båter. På personbilmarkedet er den imidlertid ganske fersk, bare tre år gammel. Vannvarmeren er veldig forskjellig fra en ordinær motorvarmer og kupévarmer, da den bruker bilens egne kanaler, og bilens eget drivstoff. Du trenger altså ikke en ekstern strømkilde.

Tilleggsvarme eller forvarme


Vannvarmeren er en liten boks(lengde:200 mm, bredde:86 mm, høyde:160 mm) som kobles sammen med bilens originale varmesystem, som et mellomledd mellom motoren og bilens varmeapparat-register. Den er opprinnelig tenkt som en tilleggsvarmer, spesielt aktuell for TDi-motorene som er så høyeffektive at det blir lite overskuddsvarme igjen til oppvarming av kupeen; for varmen som kommer inn i bilen er jo overskuddsvarme som kjølevannsystemet fører med seg bort fra motoren. Tilleggsvarmeren kan imidlertid kobles til et tidsur, slik at den også kan benyttes som en forvarmer.

Som en forbrenningsmotor

Vannvarmeren slås automatisk på hvis kjølevannet er for kaldt når motoren startes. Med varierende effekt sørger den for at kjølevannet opprettholder en temperatur på mellom 75 og 85°C. –Den kobles inn når det begynner å bli for kaldt, og kobler seg av når det er tilstrekkelig med varme. Den fungerer ved at drivstoff og luft reagerer ved hjelp av en glødeplugg, forbrenner i en brennkammer, og produserer da varme som sirkulerer ut i bilens opprinnelige kjølevannskanaler.

Varmeren kan fås både til bensinmotorer og til dieselmotorer. Den går på motorens eget drivstoff, og bruker rundt 0,4 liter drivstoff i timen, alt etter hvor stor effekt den jobber under, og hvilket drivstoff det er snakk om. Vannvarmeren har et eget avgassutslipp.

Standardutstyr

Tilleggsvarmeren monteres som standard på enkelte modeller med TDi-motorer, enten fra produsenten i utlandet, eller hos forhandleren her hjemme i Norge. Vi finner den blant annet hos VW, Ford, Opel og Audi. Som forhåndsvarmer har den alle fordelene som ved et vanlig bilvarmesett; isfrie ruter, varm kupé og varm motor; ingen kaldstart, lavere drivstofforbruk og mindre motorslitasje.

Må parkere ute

Så kommer det som er mindre fordelaktig for forvarmeren: den kan ikke benyttes i en garasje. Du må altså parkere ute hvis du har tenkt å benytte vannvarmeren som en forvarmer. Dette er på grunn av at vannvarmeren slipper ut avgasser under forvarmingen. Så hvis du har en garasje og ønsker å parkere bilen din der, for eksempel av forsikringsmessige hensyn, kan du ikke benytte vannvarmeren som en forvarmer. Da må du ha en ordinær motorvarmer i tillegg. Men hvis bilen din må stå mye ute, blir jo saken annerledes.

Kostnader

Ferdig montert koster hele herligheten fra 11.500 kroner. Du får da ett års garanti hvis monteringen enten er utført av, eller godkjent av, en autorisert forhandler. Vil du montere dette selv, må du altså til en fagmann for å få det godkjent hvis du skal ha noe som helst garantibeskyttelse.

Denne artikkelen ble første gang publisert 13. nov. 1998, men er oppgradert 12. desember 2000.