T-sport - sport fra Toyota

Allerede til høsten lanserer Toyota sin T-sport serie her hjemme. Foreløpig er mye uklart, men det som er klart, er at Yaris og Celica blir de to første som får bære T-sport merket.

Bilen vi foreløpig vet minst om er Yaris, men det er klart at bilen i T-sport utførelse vil få en 1,5-liters firesylindret VVT-i motor.

Celica med futt

Mer klarhet knytter det seg da til Celica T-sport, som trass i samme slagvolum som dagens modell - 1,8 liter - får betydelig mer effekt. Toyota oppgir at Celica T-sport vil få omlag 190 hester og et dreiemoment på 180 Nm - og kurven er nesten helt flat fra 1.900 omdreininger og opp til 8.000 omdreininger i minuttet. Grunnen er en videreutvikling av Toyotas etterhvert kjente VVT-i teknologi, for i Celica T-sport har forkortelsen blitt beriket med en L - VVTL- i (Variable Valve Timing and Lift - intelligent) - noe som i retur har gitt en momentkurve flat som en pannekake.

Rattgir?

Celica vil etter alt å dømme få manuelt gir som standard, men automatgir - med giring på rattet - vil i følge våre kilder også bli tilgjengelig i Celica T-sport.

Trass i at Toyota foreløpig bare viser Yaris og Celica i T-sport utførelse er det meningen at flere Toyota-modeller skal følge på i tiden som kommer. Dermed får vi også se Avensis og MR2 i T-sport utførelse. Toyota Yaris T-sport og Celica T-sport vil gjøre sin første opptreden under bilutstillingen i Paris i slutten av september. Til Norge kommer Toyota T-sport i løpet av våren 2001. Prisene er ikke klare.

Relaterte tester

  • Test av Toyota Celica

  • Test av Toyota MR2