Synsk sikkerhetssystem

Bilmesse er ikke bare blankpussede panserpiker, kraftige motorer og kamp om hestekreftene. Mercedes skal presentere sitt nye sikkerhets-prosjekt, som går ut på å forutsi ulykken før den inntreffer -- og iverksette nødvendige tiltak.

Det nye prosjektet, "Predictive Crash Analysis", er ennå på forskningsstadiet, men skal presenteres på IAA i Frankfurt. Og som den engelske betegnelsen røper, dreier det seg om å forutse og analysere trafikkulykken --før den inntreffer.

Tiden fra første feilgrep til kollisjonen

Men hvordan kan det være mulig å forutse ulykkene på forhånd? Selv om det kan høres ut som Mercedes har klonet titusenvis av synske og plassert de under panseret, så finnes det en mer rasjonell forklaring. Undersøkelser viser nemlig at det i de fleste trafikkulykker (2/3) er en ganske lang periode fra de første indikasjonene på den kommende ulykken registreres, til selve sammenstøtet inntreffer.

Indikasjoner på en kommende ulykke er ofte kraftig bremsing eller frenetisk ratting. Denne perioden mener Mercedes det er mulig å bruke til å analysere hvordan det kommende krasjet blir, se hvilke konsekvenser det mest sannsynlig får, og sist men ikke minst: gjøre de aktuelle sikkerhetssystemene som kollisjonsputer og lignende, klare til å reagere.

En samlende hjerne

Mercedes har allerede en del systemer i sine biler som fremmer passasjerenes sikkerhet, som for eksempel ESP (Electronic Stability Program) og BAS (Brake-Assist). Disse systemene er med og forutser, griper inn og avverger farlige situasjoner -- men de gjør dette isolert og uavhengig av hverandre. Det nye med Mercedes sitt "Predictive Crash Analysis"-system er den sentrale hjernen, hvor all informasjon fra ESP, BAS, og liknende systemer samles og analyseres, på brøkdelen av et sekund. Sjåføren kan da advares om hva som er i ferd med å skje, samtidig som systemet iverksetter nødvendige sikkerhetstiltak.

Dette kan du vente av sikkerhetssystemer for fremtiden

Dette nye sikkerhets-konseptet består av syv faser. Hvis den sentrale hjernen registrerer at det er fare på ferde, vil den bryte inn og reagere med forskjellige virkemidler, av forskjellig grad. Første steg er å advare sjåføren, og hvis ikke dette hjelper på situasjonen går den hardere til verks, fra å iverksette ESP og BAS, til å sette i gang kollisjonsputer og kutte drivstofftilførselen -- og til slutt når sammenstøtet er et faktum: sette på nødblinklysene og ringe etter hjelp.

"Predictive Crash Analysis" er ennå bare på forskningsstadiet, men Mercedes ser for seg at dette i fremtiden vil innebære å utløse bremsene før kollisjonen inntreffer -- og på den måten minske konsekvensene av en uunngåelig ulykke.