Ukens Veteran: DKW

Sverre fra Grong har en av verdens mest vanvittige bilsamlinger

Sverre Kalseth (73) har en helt unik samling Audi-historie.

Godt tilbud: - Den grønne roadsteren til venstre finnes bare i to eksemplarer. Audi ville gi meg en splitter ny R8 i bytte for den, sier Sverre Kalseth. Han takket nei, da tilbudet gjaldt en ufortollet bil. Foto: Paal Kvamme
Godt tilbud: - Den grønne roadsteren til venstre finnes bare i to eksemplarer. Audi ville gi meg en splitter ny R8 i bytte for den, sier Sverre Kalseth. Han takket nei, da tilbudet gjaldt en ufortollet bil. Foto: Paal Kvamme Vis mer

- Fantastiske kjøreegenskaper. Utrolig stål- kvalitet. Jeg har biler som har gått over 500.000 kilometer, sier tannlege Sverre Kalseth.

På det meste har 73-åringen hatt nærmere 30 DKW-er. I dag er det bare 20 DKW-er som omringer huset hans i Grong i Nord-Trøndelag. Ute på tunet, bakom huset, skubbet inn i luftige uthus, plassert i en garasjerekke lang nok til et middels borettslag.

- Fra 1963 til 2007 hadde vi ikke andre biler i familien, sier Kalseth.

- Til sammen har jeg hatt 123 stykker.

På vent: Nye prosjekter på vent, både inne og ute. Ertestuing-
grønn er tydeligvis favorittfargen. Foto Paal Kvamme
På vent: Nye prosjekter på vent, både inne og ute. Ertestuing- grønn er tydeligvis favorittfargen. Foto Paal Kvamme Vis mer

Knatre, knatre

DKW Junior var en liten, forhjulsdrevet personbil som kom på gaten i 1959. Bilen ble produsert av Auto Union, og skulle snart bli et populært alternativ til VW-boblen, ikke minst hjemme i Tyskland.

SPARTANSK: En litt enklere interiør enn det vi er vant med hos Audi i dag. Foto: Paal Kvamme
SPARTANSK: En litt enklere interiør enn det vi er vant med hos Audi i dag. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Junior hadde en tresylindret totaktsmotor på 750 kubikk, med maksimal effekt på 34 hestekrefter. Frem til 1965 kom oppgraderte versjoner som kun DKW-nerder ser forskjell på: Junior DeLuxe, F11 og F12. Sistnevnte var en skikkelig versting med skivebremser, 900 kubikks motor og intet mindre enn 45 hestekrefter. I 1964 kom DKW-nerdenes hellige gral, roadsterversjon av F12.

- Cabrioleten er veldig sjelden. Av de rundt 2700 roadsterne som ble laget, er det antatt at rundt 190 originale eksisterer, sier Kalseth.

- Jeg har ni av dem.

Skrekkblandet fryd

Allerede som ung mann bestemte Sverre Kalseth seg for å bli tannlege.-

- Jeg hadde så dårlige karakterer i nynorsk at jeg ikke kom inn på tannlegestudiet i Norge. Jeg var så forbannet på den der nynorsken! Så i 1963 dro jeg til Tyskland, sier han.

Første stopp var en overnatting hos onkelen på Strømmen.

- Han skulle kjøre meg til Kiel-fergen i en 61-modell DKW Junior. Vi var seint ute, og kom inn i en veldig skarp sving i 80-90 km/t. Da tenkte jeg at nå bærer det ut i geografien. Men min onkel trampet inn gassen og slengte rattet over, og vroom, så var vi gjennom svingen, sier Kalseth.

- Der og da visste jeg at jeg skulle ha en DKW.

Fast følgesvenn

Vel fremme i Køln kjøpte den vordende tannlegen en Junior DeLuxe. Den nye F12-modellen var på vei, så forhandleren solgte sin utgående demobil veldig rimelig. Bilen hadde kun gått 50 mil, og ble i Kalsets eie i 54 år.

- Jeg elsket å kjøre den! Bilen hadde helt fantastiske kjøreegenskaper, og gikk bedre enn folkevognboblen og tilsvarende små biler, sier han.

Totaktsbilene fra Ingolstadt ble en fast følgesvenn gjennom livet. Og rene seddelpressen for en ung, gløgg tannlegestudent.

Tjente rått

image: Sverre fra Grong har en av verdens mest vanvittige bilsamlinger

- Andre studenter som skulle hjem, var opptatt av å ta med seg sprit og sigaretter. Jeg hadde aldri med meg sånn dritt, sier Kalseth.

Trønderen hadde derimot en helt annen ballast i bilen.

- I Tyskland kostet en ny byttemotor 474 tyske mark, rundt 800 kroner. Forhandleren i Trondheim solgte samme motor for 3400 kroner. Jeg solgte motorene for 2600 kroner stykket. Motorene er så små at jeg kunne ta med seks motorer i slengen.

Han forteller at maksimalt studielån den gang var på 8000 kroner. Det skulle dekke mat, bolig osv. i et helt år.

Vinteren 1963/1964 var svært kald i Trøndelag, og DKWs mangelfulle smøring ved lave temperaturer gjorde at mange motorer havarerte. Synd for eierne, fint for en viss tannlegestudent.

- Jeg tjente nesten 2000 kroner per motor. Fortjenesten var enorm!

DEN ENESTE ENE: Kun én F12 roadster ble solgt ny i Norge. Den hvite bilen står i Kalseths garasje. - I dag har jeg 20 DKWer. 12-13 av dem er på skilter, sier tannlege Sverre Kalseth (73). Foto Paal Kvamme
DEN ENESTE ENE: Kun én F12 roadster ble solgt ny i Norge. Den hvite bilen står i Kalseths garasje. - I dag har jeg 20 DKWer. 12-13 av dem er på skilter, sier tannlege Sverre Kalseth (73). Foto Paal Kvamme Vis mer

Åpenbaring

Kalseth rusler tvers over den grusete gårdsplassen i Grong. Han går forbi den grå DKW-en som han har som bruksbil, passerer et fillete skogsvrak som antakelig står der for å fortelle at «her er ingenting av verdi». Tannlegen taster inn koden på garasjealarmen. Døren går opp, lysene tennes og et et helt forbløffende syn åpenbarer seg.

FORVIRRENDE: Bilen er en DKW, men på panseret står det Auto Union og den har Audi-ringer i grillen. Foto: Paal Kvamme
FORVIRRENDE: Bilen er en DKW, men på panseret står det Auto Union og den har Audi-ringer i grillen. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Garasjen er stappfull av sjeldne DKW F12 roadstere. Åtte stykker, i ulike farger, parkert så tett at du knapt kunne fått et sigarettpapir mellom dem.

- Roadsteren kom i fem originalfarger. Jeg har en i hver farge. Den hvite der er den eneste F12 roadsteren som ble solgt ny i Norge, sier Kalseth.

Så nikker han mot den ertestuinggrønne roadsteren.

- Kun 11 roadstere ble laget i den fargen. I dag eksisterer to. Audi-museet har den ene, den er ikke i god stand. Jeg har den andre, og den er i mint condition.

Alt nytt

Å si at de sjeldne roadsterne er restaurert tilbake til nybilstand, blir for bleikt. Fem av bilene er i praksis flunkende nye, over 50 år etter at de kom ut fra fabrikken. Under tannlegens nitidige restaurering ble alt som var mulig å bytte, erstattet med fabrikknye originaldeler. Panser, motor, skjermer, styreledd, opphengskuler, bremser, hjulsylindre - alt er nytt. Motorene har aldri vært startet. Tenningen har aldri vært stilt. Det har aldri vært syre på det nye batteriet. Ikke en dråpe bremsevæske har rent gjennom de nye bremserørene.

OVERALT: Huset er fylt fra 
kjeller til loft med DKW-deler. Foto: Paal Kvamme
OVERALT: Huset er fylt fra kjeller til loft med DKW-deler. Foto: Paal Kvamme Vis mer

- I all ubeskjedenhet er de ganske fine, sier Kalseth.

Jovisst er bilene et fantastisk syn. Men hvorfor bruke masse tid og penger på å restaurere biler som ikke skal brukes?

- Samlemani og hobby, forklarer 73-åringen.

- Dessuten er jo samlingen veldig verdifull. En F12 cabriolet gikk nettopp for 49.000 euro. Og den var i dårlig stand.

På storshopping

Men hvordan i all verden har Kalseth klart å bygge fem nye biler, når det ikke er etterprodusert en eneste DKW-del?

For å finne svaret, må vi tilbake til 1979. Den gang satt Norges tidligere DKW-forhandlere med hyllene fulle av deler til det forlengst avdøde bilmerket.

- I hanskerommet lå en liste over alle landets forhandlere. Jeg ringte rundt til samtlige 48 forhandlere, og tilbød å kjøpe alt de hadde av deler, sier tannlegen.

Alle sa ja.

- De fleste var bare glade for å bli kvitt alt sammen. Så jeg fikk en veldig god deal, smiler han.

RESERVELAGER: Det finnes ikke mangel på reservedeler hos Sverre Kalseth. Foto: Paal Kvamme
RESERVELAGER: Det finnes ikke mangel på reservedeler hos Sverre Kalseth. Foto: Paal Kvamme Vis mer

40 nye motorer

Landet rundt ble store mengder ubrukte originaldeler pakket ned og sendt til Grong. Så dro Kalseth til Oslo for å raide Harald A. Møllers hovedlager.

SKATTEJAKT: Ny pedalgummi fra midten av 1960-tallet er bare en av skattene i Kalseths skuffer og skap. Foto: Paal Kvamme
SKATTEJAKT: Ny pedalgummi fra midten av 1960-tallet er bare en av skattene i Kalseths skuffer og skap. Foto: Paal Kvamme Vis mer

- De hadde ikke peiling på hva som var der. Alt av DKW-deler på hovedlageret fikk jeg gratis, mot at jeg skilte DKW-deler fra NSU-deler. Jeg sto der fra morgen til kveld i tre dager.

Den landsdekkende shoppingrunden ga resultater.

- Etter hvert satt jeg blant annet på 40 flunkende nye motorer, 60 komplette eksosanlegg, en haug med nye skjermer. I tillegg fikk jeg kjøpt 130 nye stempelsett fra en Mahle-forhandler i Oslo. Det gjør det mulig å bygge 130 nye motorer, klukker han fornøyd.

ENORMT LAGER: Kjelleren er full 
av DKW-deler. Foto: Paal Kvamme
ENORMT LAGER: Kjelleren er full av DKW-deler. Foto: Paal Kvamme Vis mer

Med unik tilgang på nye deler ble det morsomt å restaurere.

- Istedet for å skru delene fra hverandre, pusse dem med stålull og skru de samme slitte delene sammen igjen, og innbille deg at du er bedre på å skru sammen biler enn fabrikken, skrudde jeg på kun nye deler.

Huset fullt

Fremdeles er det masse godbiter igjen. Der vanlige folk har skuffer og skap fulle av sengesett og juletrelys, har Kalseth fabrikknye DKW-deler. Fra kjeller til loft står det nye motorer, lykter og bremsedeler. Eksosanlegg som aldri har spyttet blårøyk. Støtfangere som fremdeles ligger blanke og urørte i originalemballasjen. Nye skjermer, gulvplater, frontstykker og andre karosserideler. Nye topplokk, stabler med hjullagre, baklys som ennå ikke er tatt ut av det originale innpakningspapiret.

- I dag er lageret veldig redusert, og noen av gummitingene jeg fikk i 1979 er morknet bort. Men jeg er fremdeles i stand til å selge 30 nye motorer.

DELELAGER: I 1979 kjøpte Sverre Kalseth alt av deler fra Norges 48 DKW-forhandlere. Foto: Paal Kvamme.
DELELAGER: I 1979 kjøpte Sverre Kalseth alt av deler fra Norges 48 DKW-forhandlere. Foto: Paal Kvamme. Vis mer

Unik samling

–Delesamlingen din må være helt unik?

- Ja. Mange interessenter fra Tyskland vil kjøpe delelageret. Foreløpig er jeg knallhard mot dem. Så lenge jeg har DKW må jeg ha deler, sier han.

En sjelden gang tar spesielt interesserte turen til Nord-Trøndelag, for eksempel han som kjørte fra København for å kjøpe to motorer. Men stort sett skjer delesalget ved at Kalseth tar med seg bestilte deler til internasjonale treff.

Om trønderen er et kjent navn i verdens DKW-kretser, er han ikke alltid like populær.

- Jeg har bygget om et par DKW-er. Det irriterer folk i klubben som mener at alt skal være originalt. Men det er jo originalt - jeg har jo kun brukt DKW-deler.

GØRRKJEDELIG: 
– Audi er bare navnet på de nye DKW-ene. Grunnen til at bilen ble hetende Audi, var at de byttet fra totaktsmotor til gørrkjedelig firetaktsmotor, sier Sverre Kalseth. Fotoi: Paal Kvamme
GØRRKJEDELIG: – Audi er bare navnet på de nye DKW-ene. Grunnen til at bilen ble hetende Audi, var at de byttet fra totaktsmotor til gørrkjedelig firetaktsmotor, sier Sverre Kalseth. Fotoi: Paal Kvamme Vis mer

Monsteret

Der Kalseth står i garasjen og påstår at en av roadsterne har firehjulstrekk og 160 hestekrefter, er det ikke fritt for at vi tenker at fyren er litt av en skrønepave.

Så lukker han opp panser og bagasje- romslokket. Fyren har laget en bil med motor både foran og bak - bare for moro skyld.

- Det går an å trimme disse motorene til 90 hestekrefter, men da er de umulig å starte på vanlig måte. Denne har 70 hk fremme og 90 hk bak, gliser han.

HUSK! Følg oss på Instagram: @dinsidemotor_autofil
HUSK! Følg oss på Instagram: @dinsidemotor_autofil Vis mer

Hekkmotoren bruker ikke en vanlig girkasse; det ville jo blitt litt av et eventyr å håndtere. Istedet ligger det en håndbetjent clutch mellom setene. Den kobler inn fjerdegiret, slik at den blodtrimmete motoren kan startes på gir, i høy hastighet.

– Den bruker tre liter bensin på milen, så moroa varer bare i noen minutter. Men du merker skyvet, for å si det forsiktig.

Flere Mustanger i stallen

Du kan gå et helt liv uten å ha sett en slik bil - men ikke i Lunde: En liten bygd i Telemark må ha verdensrekord i antall originale Shelby Mustanger

Eksos: Ennå har det ikke vært blårøyk gjennom disse eksosanleggene. Paal Kvamme
Eksos: Ennå har det ikke vært blårøyk gjennom disse eksosanleggene. Paal Kvamme Vis mer

- Har du noen plan for samlingen?

– Egentlig ikke. Men menn på min alder bør jo ha en standsmessig samling biler og Elvis-plater.

- Men er det ikke litt kjedelig å bare samle på samme biltype?

- Kjedelig, nei? Jeg har jo fire nye Subaruer og noen amerikanere også. Blant annet et par Mustanger. Så jeg er jo ikke helt billøs utenom DKWene, sier Kalseth.

Han har ingen planer om å gi opp verken dagjobben eller samlingen.

- Så lenge synet er 130 prosent, og hendene er fjellstø, ser jeg ingen grunn til å pensjonere meg. Jeg er jo bare 73 år!