I januar 2019 ble det registrert 9.004 nye personbiler. Selv om tilbakegangen i bilmarkedet ser ut til å være moderat, med en reduksjon i antall nye registrerte personbiler på 2,2 prosent i januar i forhold til i januar 2018, med samme antall virkedager, betyr det en svært svak registreringsmåned.
Det går frem av de ferskeste tallene fra Opplysningsrådet fra Veitrafikken (OFV).
De viser nemlig også at januar i fjor var en eksepsjonelt svak måned, som hadde med både værforhold og leveringsproblemer å gjøre.
Topp-ti i januar | |
1. Volkswagen Golf (mest elbil) | 790 |
2. Nissan Leaf (elbil) | 673 |
3. BMW i3 (elbil) | 619 |
4. Mitsubishi Outlander (mest ladbar hybrid) | 416 |
5. Hyundai Ioniq (mest elbil) | 366 |
6. Hyundai Kona (mest elbil) | 326 |
7. Volvo XC60 (mest ladbar hybrid) | 248 |
8. Toyota C-HR (hybrid) | 225 |
9. Toyota Rav4 (hybrid) | 215 |
10. Toyota Yaris (hybrid) | 187 |
Trendbrudd på gang?
Og mens trendlinjen de siste 20 årene har vært jevnt stigende, med en forbigående depresjon under finanskrisen, ligger januar langt under denne trendlinjen, og i forhold til gjennomsnittet for januar måned de siste ti årene, ligger tallet for januar 2019 15,6 prosent under.
Ja, selv i forhold til snittet de siste 20 årene, ligger antall registreringer i januar i år 6,5 prosent lavere. Det er dessuten den svakeste januarmåned for bilsalget siden finanskrisen i 2008.
Dette kommer etter at året 2018 under ett, med litt under 148.000 nyregistreringer, ifølge OFV var et klart trendbrudd i negativ retning etter de ti siste årene.

Elbil-feberen: Her er bilene vi gleder oss til
Markedet på vent
Bransjen selv er av den oppfatning at dette i hovedsak er et resultat av oppdemmet etterspørsel - altså fremtidige nybilkunder og kunder som allerede har bestilling inne, som sitter på gjerdet og venter på biler som skal komme.
WLTP og elbil-ventelister
Fortsatt er det kø for å få godkjent nye biler etter den nye WLTP-utslippsnormen, og i tillegg dreier det seg om nye elbiler som svært mange venter på, samt en ny generasjon ladbare hybrider med betydelig lengre rekkevidde enn tidligere, fra både Mercedes-Benz og BMW - og ikke minst Volkswagen, som ikke er i salg ennå.
Et unntak i januar er at Hyundai omsider har kunnet levere et solid antall av sin elbil nummer to, Hyundai Kona Electric, etter en lengre periode der mange kunder har måttet smøre seg med tålmodighet.
Koreaneren gjorde dermed et sprang opp både på merke- og modellstatistikken (se tabell nederst i saken) med henholdsvis en 6. plass for merket Hyundai og både 5. og 6. plass for Ioniq og Kona Electric.

Mercedes med storsatsning på ladbare hybrider
Mest med strøm
Og hva var det så ellers som ble levert i januar?
Ser vi på drivstoff, dominerte elbiler med nesten 38 prosent av totalen.
Sammen med hybridene, til sammen 25,7 prosent, betyr det en andel på 63,5 prosent som hadde elmotor.
Ser vi på topp-ti-listen over modeller, konstaterer vi for øvrig at samtlige var enten elbil eller hybrid.
Skoda Octavia er første ikke-elektrifiserte modell på en 11. plass.
Fordeling av bilsalget på drivstoff i januar 2019
Drivstoff | Antall reg. | Markedsandel |
Elektrisitet | 3401 | 37,8 % |
Bensin | 1715 | 19 % |
Diesel | 1569 | 17,4 % |
Plugin Hybrid | 1298 | 14,4 % |
Hybrid | 1015 | 11,3 % |
Hydrogen | 6 | 0,1 % |
Utviklingen fra januar 2018 til samme måned 2019 bekrefter i så måte trenden fra de siste årene: Elektrifiseringen akselereres, og stadig flere spør seg nå om Stortingets mål om et nullutslippsmarked i 2025 kanskje ikke er så urealistisk som de trodde. I januar 2018 var nemlig andelen elbiler 23,1 prosent.

TEST: Toyota RAV4 - røffere og romsligere
Spiser av alt
Det er for øvrig interessant å konstatere at økningen i andel elbiler ikke går på bekostning av bare bensin- og dieselbiler, men også av ladbare hybrider og vanlige hybrider (se utviklingen i grafene nedenfor).
Blant annet ser vi at Toyota, som i hovedsak selger hybrider, går tilbake 24,5 prosent i forhold til januar 2018 og kommer på 3. plass bak BMW.
Det skal sies at mange antakelig venter på den helt nye RAV4 hybrid (som vi nylig prøvekjørte), som forklarer en del av det svake Toyota-tallet.

Topp 20 januar - merke og modell
Merke | Reg. | Modell | Reg. | |
1. Volkswagen | 1388 | 1. Volkswagen Golf | 790 | |
2. BMW | 1044 | 2. Nissan Leaf | 673 | |
3. Toyota | 871 | 3. BMW i3 | 619 | |
4. Nissan | 787 | 4. Mitsubishi Outlander | 416 | |
5. Volvo | 764 | 5. Hyundai Ioniq | 366 | |
6. Hyundai | 714 | 6. Hyundai Kona | 326 | |
7. Mitsubishi | 437 | 7. Volvo XC60 | 248 | |
8. Skoda | 342 | 8. Toyota C-HR | 225 | |
9. Peugeot | 320 | 9. Toyota Rav4 | 215 | |
10. Ford | 280 | 10. Toyota Yaris | 187 | |
11. Kia | 267 | 11. Skoda Octavia | 160 | |
12. Mercedes-Benz | 235 | 12. Volkswagen T-Roc | 160 | |
13. Suzuki | 207 | 13. Volvo V90 | 160 | |
14. Tesla | 186 | 14. Renault Zoe | 155 | |
15. Renault | 171 | 15. Tesla Model X | 150 | |
16. Mazda | 171 | 16. Volvo V40 | 141 | |
17. Audi | 161 | 17. BMW 2-serie | 139 | |
18. Opel | 124 | 18. Ford Focus | 134 | |
19. Jaguar | 101 | 19. Toyota Auris | 129 | |
20. Mini | 86 | 20. Volkswagen Tiguan | 118 |
Kilde: OFV AS

Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.