Ny kollisjonstest avslører

«Svært høy risiko for å dø i en frontkollisjon i bobil»

Kollisjonstester viser store mangler i sikkerheten i moderne bobiler.

TO TYPER TESTET: To moderne bobiler er testet av Trafikverket i Sverige. Begge bilene gir langt dårligere beskyttelse for fører og passasjerer enn en moderne personbil. Foto: Trafikverket
TO TYPER TESTET: To moderne bobiler er testet av Trafikverket i Sverige. Begge bilene gir langt dårligere beskyttelse for fører og passasjerer enn en moderne personbil. Foto: TrafikverketVis mer

Det er den knallharde konklusjonen til det svenske Trafikverket – tilsvarende Statens vegvesen – etter at de har gjennomført kollisjonstester med to forskjellige typer moderne bobiler.

Testene er utført etter samme oppskrift som når personbiler blir testet av Euro NCAP. Det vil si frontkollisjoner i 64 km/t, mot en barriere som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy med samme vekt.

Her kan du se hvordan null stjerner ser ut i en slik test.

Ikke bra nok beskyttelse

Bakgrunnen for at Trafikverket har gjort disse testene, er flere dødsulykker med bobiler på svenske veier de siste årene. Bare i fjor omkom fire personer i frontkollisjoner og mange ble hardt skadd.

Trafikverket har analysert flere av disse ulykkene, og konklusjonen er at skadene inne i bobilene kan bli svært omfattende.

- Resultatene av våre kollisjonstester viser at konstruksjonen i bilene ikke er god nok til å beskytte fører og passasjerer i en kollisjon. De sammenfaller med de skadene vi har sett etter ulykker ute på veien, sier trafikk-sikkerhetsanalytiker Matteo Rizzi i Trafikverket.

Salget i Norge øker kraftig

I Norge har salget av bobiler økt kraftig de siste årene. I fjor ble det solgt 4.166 nye bobiler – nesten dobbelt så mange som i 2015. Salget av biler over 3,5 tonn økte med 30 prosent. I motsetning til for personbiler, har kundene liten informasjon om kollisjonssikkerheten til disse bilene.

GODT Å VITE: - Det er godt at forbrukerne nå blir kjent med hvor dårlig sikkerheten kan være, sier Guro Ranes, som er avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen.
GODT Å VITE: - Det er godt at forbrukerne nå blir kjent med hvor dårlig sikkerheten kan være, sier Guro Ranes, som er avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen. Vis mer

- Vi har visst at sikkerheten i disse bilene er noe dårligere enn i personbiler, og vi synes det er bra at en slik test viser forbrukerne hva det er de kjøper. Det gjør at de enten har mulighet til å la være å kjøpe bobil, eller kan gjøre tiltak for å bedre sikkerheten noe. Det kan være alt fra en mer defensiv kjørestil til å sørge for at alt inventar i bilen er godt festet, sier Guro Ranes, som er avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.

Salget av bobiler og campingvogner

ÅR BOBILER CAMPINGVOGNER
2018*3.9332.685
20173.6302.882
20163.0502.608

*= per november 2018

Hun ser gjerne at alle bobiler får en tilsvarende test som Euro NCAP lenge har gjort på personbiler. Det vil påvirke produsentene til å bygge sikrere biler og gi god informasjon til kundene om hvilke biler som er de sikreste, mener hun.

Innredningen løsner

Testene er altså gjennomført med to moderne bobiler, hvor den ene er såkalt halv-integrert der førerdelen kommer fra bilprodusenten og resten fra en påbygger.

Den andre er en helintegrert type, der hele kupeen er bygd av bobil-produsenten. Begge bobilene er bygget på det vanligste fabrikatet av chassis, som ifølge Trafikverket brukes av 84 prosent av bobil-produsentene.

Noe av forklaringen til de svake resultatene, er at en bobil har en relativt kort deformasjonssone foran, i forhold til bilens vekt. Føreren har i begge kollisjonstestene svært høy risiko for å omkomme eller bli alvorlig skadd. Den halv-integrerte bobilen er litt bedre, men langt unna å gi den beskyttelsen for fører og passasjer som en moderne personbil gir i dag. Alle i bilen har høy risiko for å bli skadet av innredning som løsner i kollisjonen.

FARLIG: Deformasjonssonen foran er for kort og interiøret er ikke godt nok festet. Derfor er faren for å omkomme i en frontkollisjon stor, sier Trafikverket. Foto: Trafikverket
FARLIG: Deformasjonssonen foran er for kort og interiøret er ikke godt nok festet. Derfor er faren for å omkomme i en frontkollisjon stor, sier Trafikverket. Foto: Trafikverket Vis mer

Utreder Euro NCAP-tester

Resultatene av kollisjonstestene spres nå til bobil-produsenter og bransjeorganisasjoner, for å opplyse om hvor dårlig tilstanden er og hva som kan gjøres for å gjøre bobilene sikrere. Bobiler er kostbare og har lang levetid. Derfor er det ekstra viktig at nye bobiler har så høy sikkerhet som mulig, skriver Trafikverket i en pressemelding.

Trafikverket er også i dialog med Euro NCAP for å utrede muligheten for å få til faste kollisjonstester av bobiler, på samme måte som personbiler. Dette vil kunne gi kunder god informasjon om hvilke biler som er sikrest og bidra til en nødvendig heving av sikkerheten i disse bilene.