TEST: Kia XCeed 2019

Svært attraktivt, Kia!

Av merkets fire biler i klassen er Kia XCeed dessuten den estetisk mest vellykkede - og den fortjener å selge bra.

OG SÅ VAR DE FIRE: Kia XCeed er etter vår mening den mest vellykkede i Ceed-familien. Den kombinerer på effektiv måte det beste klassisk personbil og SUV. Foto: Knut Moberg
OG SÅ VAR DE FIRE: Kia XCeed er etter vår mening den mest vellykkede i Ceed-familien. Den kombinerer på effektiv måte det beste klassisk personbil og SUV. Foto: Knut Moberg Vis mer

Fire modeller! Det er det Kia nå kan vise til i kompaktklassen, det såkalte C-segmentet. Etter tredje generasjon Ceed, som kombi, lanserte de Ceed Sportswagon, deretter Proceed - en såkalt «shooting brake» - og nå XCeed, som er en crossover.

Der en bilprodusent i gamle dager nøyde seg med en bil i hvert segment, har det de seneste årene blitt inflasjon i antall modellvarianter innenfor ett markedssegment. Særlig tyske premium-merker har spesialisert seg på dette, for å treffe flere kundegrupper, hver med ulike behov og ønsker.

SUV-FORKLEDNING: Akkurat det litt påklistrede aspektet av den nedre delen av hekken kan vi styre oss for, men ellers har vi i høy grad sansen for XCeeds linjeføring og «stance». Foto: Knut Moberg
SUV-FORKLEDNING: Akkurat det litt påklistrede aspektet av den nedre delen av hekken kan vi styre oss for, men ellers har vi i høy grad sansen for XCeeds linjeføring og «stance». Foto: Knut Moberg Vis mer

Hvorfor?

Da vi testet nye Ceed i fjor, hadde vi mye pent å si om bilen, som har det som trengs for å konkurrere mot Ford Focus, VW Golf og andre biler i kompaktklassen.

Men noen bil man snur seg etter er det ikke. Det er derimot Proceed, stasjonsvogn-varianten i shooting brake-stil, som kom på markedet tidligere i år som et alternativ til den mer nøkterne Ceed Sportswagon. Vi kalte den bilen for deg som drømmer om en Porsche, men som bare har råd til en Kia ...

Og nå altså XCeed, en crossover-variant - en såkalt CUV - løselig bygget over samme lest. Vi sier løselig, for designspråket er rimelig annerledes, selv om familielikheten er evident. Og å kalle XCeed en «høyere Ceed» blir feil. Karosseriet har faktisk bare de to fordørene til felles med kombien.

Den har også fått en mer coupé-lignende fasong og en mer slående design enn sin nære slektning Niro, og for dem som trenger mer plass, tilbys de større SUV-modellene til Kia: Sportage og Sorento. Med andre ord er det nå utvilsomt noe for enhver smak i Kias produktspekter.

Og, à propos smak: For vår del synes vi dette er den estetisk mest vellykkede bilen av dem alle. Det er ganske slående hvordan tilsynelatende moderate designgrep kan gi en bil betydelig mer karakter i fremtoningen. XCeed i forhold til Ceed er et godt eksempel på det.

SITTER GODT: Setene har en god utforming og ga oss både god støtte og sittekomfort. Adgangen er gjort lettere med økt høyde, men man har likevel ikke følelsen av å sitte vaglet høyt over veien - sittestillingen blir svært tilfredsstillende. Foto: Knut Moberg
SITTER GODT: Setene har en god utforming og ga oss både god støtte og sittekomfort. Adgangen er gjort lettere med økt høyde, men man har likevel ikke følelsen av å sitte vaglet høyt over veien - sittestillingen blir svært tilfredsstillende. Foto: Knut Moberg Vis mer
TAKHØYDE: Her kan to (og, til nød tre), voksne fint ta plass. Foto: Knut Moberg
TAKHØYDE: Her kan to (og, til nød tre), voksne fint ta plass. Foto: Knut Moberg Vis mer

Større og tøffere

I tillegg til den nevnte taklinjen, er endringene i fronten effektive, med egen utforming av lyktene, en egen tolkning av Kias såkalte tigersnute-grill og den hevede fronten - frontpartiet midt på panseret er seks centimeter høyere enn på vanlig Ceed. XCeed får dessuten kromlister på hver side av grillen og nedenfor denne.

Dette kommer i tillegg til CUV-spesifikke detaljer som de sorte skjermbredderne og skjørtene, den diffuser-aktige nedre delen av hekken, den høyere bakkeklaringen og de spesifikke felgene.

ROMSLIG: Med et bagasjerom på 426 liter, er den på nivå med kompakt-SUV-ene og bedre enn vanlig Ceed. Litt høy lasteterskel. Foto: Knut Moberg
ROMSLIG: Med et bagasjerom på 426 liter, er den på nivå med kompakt-SUV-ene og bedre enn vanlig Ceed. Litt høy lasteterskel. Foto: Knut Moberg Vis mer

XCeed har samme akselavstand som den øvrige familien, men har fått lengre overheng både foran og bak, noe som gjør at den har vokst med 8,5 centimeter. Bilen er dessuten nesten fem centimeter høyere, og bredden er økt med 2,5 centimeter. Den er altså omtrent på størrelse med Nissan Qashqai og Toyota C-HR, unntatt i høyden. XCeed ruver uansett en del mer enn Ceed på veien, og det gir heldigvis gevinst hva angår plassen inni.

Romslig

Der er det fint plass til fire voksne på tur, og alle sitter dessuten godt. I baksetene er det helt greit med både ben- og hodeplass. Innvendig er ellers designen mer likt det vi kjenner fra kombien. Og det betyr at det er bra.

De velutstyrte utgavene vi kjørte (utstyrsnivå Exclusive) er, i tillegg til setevarme, utstyrt med ventilasjon i setene – noe man setter pris på i sommervarmen.

Førermiljøet har en godt tenkt layout, med logisk plassering av betjeningselementene. XCeed har fått et nytt 12,3-tommers digitaldisplay som (bortsett fra i Classic Edition-utførelse), erstatter de analoge instrumentene. Det er både tydelig, informativt og lettlest, i motsetning til hva man finner på enkelte premium-merker.

MIDT I BLINKEN: Navigasjon på 10,25-tommers høyoppløst skjerm fungerer bra. Standard på XCeed Exclusive. Foto: Knut Moberg
MIDT I BLINKEN: Navigasjon på 10,25-tommers høyoppløst skjerm fungerer bra. Standard på XCeed Exclusive. Foto: Knut Moberg Vis mer

Motoralternativer

Drivlinjene er relativt moderate, med en innstegsversjon bestående av en tre-sylindret bensinmotor på 1,0 liter og en maksimal effekt på 120 hestekrefter. Denne fikk vi ikke anledning til å kjøre denne gangen. Derimot prøvekjørte vi både den bensindrevne firesylindrede 1,4-literen på 140 hestekrefter og dieselmotoren på 1,6 liter og 136 hester.

Begge disse kler bilen veldig godt. Selv om dieselmotoren, takket være mer trekkraft (320 newtonmeter mot 242, begge med sju-trinns dobbel-clutch-automat), gir mer punch i mellomregisteret, er bensinmotoren kraftfull nok, leverer kreftene over et bredere register og er dessuten mykere i gangen. For vår del ville vi likevel holdt en liten knapp på dieselmotoren, på grunn av den mer potente kjørefølelsen, men det kan være et spørsmål om prioritering.

Begge drivlinjene fungerer bra, uten å peke seg ut spesielt blant konkurrentene. Dobbelclutch-girkassen med syv trinn er eksempelvis - som for øvrig i en del andre modeller i kategorien - ikke riktig like kjapp og smidig som DSG-kassen til VW.

GOD PÅ VEIEN: Ikke like skarp i svingene som den lavere Ceed, men både hakket mer komfortabel og mer stillegående - selv med 18-tommerne på testbilen! Foto: Kia
GOD PÅ VEIEN: Ikke like skarp i svingene som den lavere Ceed, men både hakket mer komfortabel og mer stillegående - selv med 18-tommerne på testbilen! Foto: Kia Vis mer

Komfortabel på veien

På veien er dette en god bil å kjøre. Vi biter oss merke i at den er relativt stillegående - i det minste på den fine sør-franske asfalten, og i alle tilfeller stillere enn den lavere Ceed. Lengre fjæringsvei er ikke den eneste forskjellen når det gjelder understellet; dette er satt opp på en egen måte for XCeed - blant annet med en egen innstilling av returen på demperne. Bilen er også utstyrt med andre hjul, som skal være bedre tilpasset bilens spesifikke egenskaper.

Resultatet er uansett at XCeed - også med innstillingen sport - oppleves som en mer komfortabel bil, samtidig som de dynamiske egenskapene er mindre skarpe. Oppsettet prioriterer komfort foran sportslighet i større grad, som passer denne bilen utmerket.

Den har nemlig gode kjøreegenskaper. Styringen og forstillingen jobber bra sammen og sørger for forutsigbar og retningssikker fremdrift. Den egger bare ikke føreren til å kjøre spesielt aktivt.

Testresultat

Kia XCeed

Terningkast 5
Fortjener å selge godt

Spenstig design, god plassutnyttelse, bra kvalitetsfølelse i interiøret, fine kjøreegenskaper.

Kommer ikke med firehjulsdrift

En svært attraktiv nykommer

Vi startet med å spørre «hvorfor», og her kan vi, med gode argumenter, svare «fordi».

XCeed fortjener å selge bra fordi den byr på en ypperlig kombinasjon av gode crossover-/SUV-egenskaper uten ulempene, spenstig design, fint interiør med god plass og moderne og brukervennlige systemer for kommunikasjon og underholdning, høyt sikkerhetsnivå, gode kjøreegenskaper og høyt komfortnivå.

Den ladbare hybriden skal etter planen lanseres i Norge i februar, og det er synd at Kia har måttet kompromisse på et viktig punkt, nemlig den ellers romslige bagasjeplassen, for å få til dette.

KLASSISK: Uten skinnseter, digitale instrumenter og stor multimediaskjerm, blir Classic Edition økonomi-utgaven av XCeed. Foto: Kia
KLASSISK: Uten skinnseter, digitale instrumenter og stor multimediaskjerm, blir Classic Edition økonomi-utgaven av XCeed. Foto: Kia Vis mer

Lett å velge

Kia XCeed tilbys i et ganske enkelt utvalg med to utstyrsnivåer og tre motor-alternativer.

Classic Edition leveres med den tre-sylindrede 1.0 T-GDI-bensinmotoren. Den har stoffseter som standard, dessuten analoge instrumenter og den lille fem-tommers multimediaskjermen. Man må også ta til takke med manuelt klimaanlegg og må klare seg uten UVO-Connect-løsningen med speiling av mobil, adaptiv cruise control og annet avansert utstyr.

1,4-liters bensin og 1,6-liters diesel derimot, kommer, som testbilene vi kjørte, i utførelsen Exclusive, med det digitale instrumentdisplayet på 12,3 tommer og den store multimediaskjermen med navigasjon, skinnseter og for øvrig alt av utstyr.

BLIR LADBAR: Vi fikk se, men ikke kjøre, den kommende hybridvarianten av XCeed. Dessverre med betydelig trangere bagasjerom (Ca. 290 liter i stedet for 426), kommer den til Norge et stykke ut i 2020. Foto: Knut Moberg
BLIR LADBAR: Vi fikk se, men ikke kjøre, den kommende hybridvarianten av XCeed. Dessverre med betydelig trangere bagasjerom (Ca. 290 liter i stedet for 426), kommer den til Norge et stykke ut i 2020. Foto: Knut Moberg Vis mer

Rett rundt hjørnet

Til Norge kommer XCeed - slik vi har testet den - i november. Hvordan den står seg mot konkurrentene prismessig, får vi vite nærmere den tid, men vi regner ikke med noen kalddusj av dimensjoner på den fronten.

Skal vi gjette, vil vi tro at innstegsversjonen med 1.0-litersmotor i Classic Edition kryper under 300.000 kroner, mens den velutstyrte Exclusive med de mer kraftfulle motoriseringene kan ligge et sted rundt 400.000 kroner.

Når det gjelder egenskaper for øvrig, har den i hvert fall ikke noe å rødme over, og for disse er en solid femmer på terningen fullt fortjent!

Kia XCeed

MODELL: 1.0 T-GDI 1.4 T-GDI 1.6 CRDi
Motor:R3 bensin turboR4 bensin turboR4 diesel turbo
Girkasse:Man 6Aut 7 (DCT)Aut 7 (DCT)
Slagvolum:998 ccm1353 ccm1598 ccm
Effekt-o/min:120 hk/6000140 hk/1500-3200136 hk/2000-2250
Moment-o/min:172 Nm/1500-4000242 Nm/1500-3200320/2000-2250
0-100 km/t:11,3 sek9,5 sek10,1 sek
Toppfart:186 km/t200 km/t198 km/t
Forbruk (blandet):0,54-0,57 l/mil0,57-0,59 l/mil0,44-0,46
CO2-utslipp:124-130 g/km130-135 g/km117-122 g/km
Tankvolum:N.A.N.A.N.A.
L/B/H:440/183/148 cm440/183/148 cm440/183/148 cm
Akselavstand:265 cm265 cm265 cm
Bakkeklaring:17,2 cm18,4 cm18,4 cm
Drevne hjul:ForanForanForan
Standard dekk:205/60-16225/45-18225/45-18
Bagasjerom:426-1378 l426-1378 l426-1378 l
Egenvekt:1257 kg1300 kg1365 kg
Hengervekt:1200 kg1410 kg1500 kg

Reiseomkostningene til denne reportasjen er dekket av importøren. Les mer her