Toyota Highlander til Norge

Svær SUV fra Toyota

Finnes allerede i USA.

LETT Å LIKE: Den nye familiesværingen fra Toyota er langt mer avslepen i linjene, særlig i fronten, enn øvrig Toyota- og Lexus-modeller. Den har allerede vært tilgjengelig i USA en stund og får kun hybrid drivlinje i Norge. Foto: Toyota
LETT Å LIKE: Den nye familiesværingen fra Toyota er langt mer avslepen i linjene, særlig i fronten, enn øvrig Toyota- og Lexus-modeller. Den har allerede vært tilgjengelig i USA en stund og får kun hybrid drivlinje i Norge. Foto: Toyota Vis mer

Toyota øker utvalget av SUV-er. Nylig lanserte de Yaris Cross som er en SUV i B-segmentet.

Nå tilbyr de den fiehjulsdrevne Highlander, som er en skikkelig sværing med en lengde tett på fem meter.

Den er like lang som deres arbeidshest Landcruiser, og plasserer seg størrelsesmessig med Volvo XC90, Mercedes GLE, BMW X5. Lexus RC L og Ford Explorer med flere.

Sjuseter

Den omtales som en ekte sjuseter, med andre seterad som kan flyttes hele 18 cm i lengderetningen.

Det skal gi raust med plass i tredje seterad for to voksne. Tilhengervekten stopper riktignok bare på to tonn, så den har noen begrensninger der.

Bilen har allerede eksistert i USA lenge, og vi har allerede avslørt at Toyota Norge har hatt den i Norge for testing har hjemme.

Bare som hybrid

I Norge vil den utelukkende bli tilgjengelig som hybrid, på lik linje med alle personbiler her hjemme, og drivlinjen vil være den samme som i RAV4 og noen av de nyeste Lexus-modellene. Den er også bygget på samme plattform.

Den kombinerer 2,5-liters bensinmotor med en elmotor foran og en elmotor bak. Sammen med batteripakken under andre seterad gir dette firehjulstrekk og tilsammen 244 hesekrefter. Foreløpig CO2-utslipp (WLTP) er oppgitt til 146 gram pr. kilometer og et forbruk på 0,66 liter pr. mil, men er ikke endelig bekreftet.

STOR: Den er faktisk like lang som arbeidshesten Landcruiser. Foto: Toyota
STOR: Den er faktisk like lang som arbeidshesten Landcruiser. Foto: Toyota Vis mer

Utseendemessig har Toyota roet ned linjene en smule og den er ikke på langt nær så aggressiv i fremtoningen som øvrig program. Interiøret har klare slektsdrag fra RAV4.

Utstyrsnivået inkluderer en 12,3 tommers multimediaskjerm med alle fasiliteter. Den får også det digitale midtspeilet som gir deg sikt uavhengig av om bilen er full av folk og/eller bagasje.

Plassmester

På lik linje med RAV4 har også Highlander høy plassutnyttelse. Når du sveiper foten under støtfangeren åpnes et bagasjerom på 658 liter, som blir til hele 1909 liter med alle setene nedfelt.

Highlander er utstyrt med nyeste utgave av Toyota Safety Sense, en rekke aktive sikkerhetsteknologier designet for å unngå eller redusere konsekvensen av ulykker.

Dette inkluderer pre-kollisjonssystem (PCS) med aktiv styreinngripen for å unngå kollisjoner, samt oppdagelse av syklister på dagtid og fotgjengere på både dag- og nattestid. Adaptiv cruisekontroll (ACC) med veiskiltassistanse, filholderassistanse (LTA), filavviksvarsling (LDA) og automatiske fjernlys (AHB) er også på plass.

Highlander Hybrid kommer for salg tidlig i 2021.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!