<strong>ELEGANT:</strong> Passat ser ikke mindre stilig ut etter at den har fått mer Arteon-stil på fronten. Det viktigste finner man imidlertid under bagasjerommet, nemlig batteripakka som gjør at den går lenger på strøm. Foto: Jamieson Pothecary
ELEGANT: Passat ser ikke mindre stilig ut etter at den har fått mer Arteon-stil på fronten. Det viktigste finner man imidlertid under bagasjerommet, nemlig batteripakka som gjør at den går lenger på strøm. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Test: VW Passat GTE

Svær, komfortabel og gjerrig

Den har fått mange forbedringer, inkludert den elektriske rekkevidden. Men er det godt nok?

Publisert
Sist oppdatert

VW Passat GTE ble en skikkelig storselger i Norge, men fikk en dropp i salget da VW sluttet å produsere modellen i påvente av oppgraderinger for å møte den nye WLTP-standarden.

Til tross for dette, holdt den seg bra på salgsstatistikken en god stund på grunn av lagerbiler.

<strong>FULL LED:</strong> Led er standard. VW (og Skoda) har kanskje de mest elegante ladelukene. De er integrert i den lukkede grillen og synes ikke. Foto: Jamieson Pothecary
FULL LED: Led er standard. VW (og Skoda) har kanskje de mest elegante ladelukene. De er integrert i den lukkede grillen og synes ikke. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Nå er den endelig på plass igjen med flere endringer. Det mest iøynefallende, hvertfall på lyse biler, er den den nye grillen og luftinntakene i fronten som er blitt markant større. Mesteparten er fremdeles lukket på grunn av aerodynamikk.

Mer avansert

Strømsparende LED-teknologi med 44 lysdioder som gir variabelt og delvis interaktivt lys, styrt av frontkameraet, data fra navigasjonen, GPS-signaler, styreutslag og hastighet, er standard og gjør kjøring i mørket veldig mye mer behagelig.

<strong>HURRA:</strong> Ingen vil legge merke til den nye designen på logoen, men det er rart at ikke alle bilprodusenter har kopiert løsningen med kombinert åpnemekanisme og skjult linsedeksel. Da har man alltid rent kamera. Foto: Jamieson Pothecary
HURRA: Ingen vil legge merke til den nye designen på logoen, men det er rart at ikke alle bilprodusenter har kopiert løsningen med kombinert åpnemekanisme og skjult linsedeksel. Da har man alltid rent kamera. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Ny VW logo skal du være oppmerksom for å oppdage og bak har den fått følge av Passat sentrert på bakluka. Bilen er, som før, full av blå, dekorative detaljer som piffer opp den grå testbilen, selv om den egentlig kler hvitt eller sort aller best.

Det mer spenstige utseendet følges opp med gromlyd i høyttalerne dersom du trykker på GTE-knappen.

Interiøret er forfinet med blant annet flere oppbevaringsrom i interiøret og det nye multimediasystemet MIB3, som har et nytt brukergrensesnitt og «App Connect» som for første gang hos VW gir deg trådløs tilkobling av Apple CarPlay og induksjonslading av mobilen.

Bagasjerommet er fortsatt mindre enn i tradisjonell Passat. 489 liter mot 650 liter, men er fortsatt et av de største salgsargumentene ved siden av bakseteplass og pris.

Delvis selvkjørende

Det adaptive understellet skal ha blitt bedre, uten at vi kan merke det. Men det viktigste er det oppgraderte hybridsystemet for å opp rekkevidden.

Hybridsystemet er nå konfigurert litt annerledes enn før. Før var det fem kjøreprogrammer å velge mellom - nå er det tre hovedprogrammer: «E-Mode», for kjøring på bare strøm, «GTE» for tilgang til full systemeffekt, altså maksimalt med krefter, og «Hybrid», der systemet selv veksler automatisk mellom bruk av elmotoren og bensinmotoren - eventuelt kombinerer de to ved høyere belastning.

<strong>KJØREPROGRAM:</strong> Den starter alltid i E-Mode og går over i hybrid når den er tom for strøm. Trykker du på GTE får du full power hele tiden. Trekker du i girspaken får du mer elektrisk "motorbrems" når du slipper gassen. Foto: Jamieson Pothecary
KJØREPROGRAM: Den starter alltid i E-Mode og går over i hybrid når den er tom for strøm. Trykker du på GTE får du full power hele tiden. Trekker du i girspaken får du mer elektrisk "motorbrems" når du slipper gassen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Lagring av strøm under kjøring, som tidligere var en egen «Battery Save»-funksjon, er nå integrert i hybridmodus – der føreren via et eget skjermdiagram kan kontrollere ønsket ladenivå på batteriet underveis, for eksempel for å spare strømkapasitet - eventuelt tvinge lading av batteriet med bensinmotoren. Det gjøres med piltaster, hvor man justerer ønsket ladenivå opp eller ned.

Det var snakk om at en 1,5-liters bensinmotor skulle erstatte 1,4-literen, men det er fortsatt 1,4-literen med 156 hk og 250 Nm vi finner under panseret. Uansett - den lille motoren er en kvikk liten sak, og enda mer i selskap med elektromotoren på 116 hk og bjørnesterke 400 Nm, som er plassert mellom bensinmotor og en 6-trinns dobbeltclutch automat.

<strong>GAMMELT NYTT:</strong> Motor og drivverk er uforandret på faceliften. Det vil si 1,4 literen koblet sammen med den gamle 6-trinnskassa med dobbelclutch. Foto: Jamieson Pothecary
GAMMELT NYTT: Motor og drivverk er uforandret på faceliften. Det vil si 1,4 literen koblet sammen med den gamle 6-trinnskassa med dobbelclutch. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Faktisk føles pakken i overkant sprek for understellet. 0-100 gjør du unna på 7,4 sekunder og toppfarta er på 225. Det eneste negative med Passat er egentlig at den bare drar på forhjula. De 218 hestene er tilstede i fullt monn og det gir ekstra pepp med elektrisk moment fra start.

Passat GTE ser ut som en GTI, men viser usportslige takter under akselerasjonstesten. Effekten er rett og slett for mye for understellet, selv om det er forbedret.

I det sportslige programmet klarer i hvert fall ikke vinterdekkene å holde unna for kreftene og spinningen går stadig over i hopping av forhjulene og bilen skjener av gårde på de sporete veiene. Den trenger tid på seg fra stillestående, men når den først er i gang, går det rimelig fort.

Vi klokker den inn på 8 blank, veldig akseptabelt. Med 4Motion ville dette vært en drømmebil. Nå er den en ramp.

Girhendlene bak rattet funker bare delvis. De funker bra til oppgiring, men dersom man prøver seg med nedgiring, for eksempel før en sving - og gjerne ønsker motorbrems - kutter plutselig motoren. Det gjør den selv om den står i «GTE»-modus. Det er for dårlig!

Med snillere pedalbruk oppfører Passat seg eksemplarisk, selv om støynivået i kupeen er noe høyere enn vi forventer. Elmotoren er akkurat sterk nok i det vanlige til å klare seg uten drahjelp av bensinmotoren og når de griper inn i hverandre, gjøres det sømløst og fint, med unntak av de tidligere nevnte akselerasjonene.

Vi kommer 4,4 mil

Passat velger automatisk E-Mode ved oppstart og «tømmer» batteriet før den velger hybrid. Det er smart. Bilen er ferdig oppvarmet og full av bensin og strøm. Rekkevidden med bensintanken viser 63 mil rekkevidde og det 13 kW/t store batteriet 40 Km. Ute er det 10 grader og inne er den 21 med klimaanlegget på Eco.

Vi har slått av regenerering fordi planlegging av kjøringen utnytter trillingen bedre. Vi kjører vår faste test-tur på 20 mil.

Vi kommer 44 km før batteriet takker for seg. Da har vi et gjennomsnittlig strømforbruk på 21,5 kWt/100 km. Hverken forbruk eller rekkevidde er spesielt imponerende, men betraktelig bedre enn forgjengeren som vi kom 32,5 kilometer med.

<strong>KUN STASJONSVOGN:</strong> Har du lyst på stor VW sedan, må du glemme det. Nå selges hverken Passat sedan eller Arteon lenger i Norge. Foto: Jamieson Pothecary
KUN STASJONSVOGN: Har du lyst på stor VW sedan, må du glemme det. Nå selges hverken Passat sedan eller Arteon lenger i Norge. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Kjørecomputeren viser 0,48 l/mil ved endt kjøretur og det stemmer ganske bra med virkeligheten. Vi fikk på nøyaktig 10 liter, altså 0,5 l/mil i snitt. Og det er rundt dette forbruket man kan forvente om man aldri bruker kabelen, for man ser at forbruket flater ut på slutten av turen.

Tenker best selv

Med fornyet Passat introduseres assistansesystemet «Travel Assist», gjør Passat mer selvkjørende enn tidligere. Systemet er aktivt fra stillestående til 210 km/h. Selv på småveier uten midtstripe virker det, takket være kamerabasert «side assist».

Systemet bruker topografi og kartsystemene også og bremser ned før svinger og rundkjøringer. Bruker du blinklyshendelen, velger den riktig utkjøring. Den tilpasser seg også kommende fartsgrenser dersom du har den funksjonen aktivert.

Testresultat

VW Passat GTE

Svær, komfortabel, smart og potensielt gjerrig.

Stor plass, oppgraderte sikkerhetssystemer, valgfrie utstyrsgrader, grei rekkevidde og bra pris.

Mangler 4x4 og rekkevidden burde vært litt lenger.

Dersom du legger inn reiseruta di, finnes det ingen mer økonomisk måte å kjøre Passsat på. Da beregner den selv hele ruta og, basert på fartsgrenser og køer vet den selv når det lønner seg å bruke bensin eller strøm.

Bra pris

GTE er den sprekeste Passaten i sortimentet og koster naturligvis mest av sine forhjulsdrevne varianter, men er over 100.000 kroner billigere enn Passat Alltrack som du bare får med 2.0 TDI på 190 hk og 4MOTION.

For 465.000 kroner inkluderes sidekollisjonsputer også for baksetet, LED Matrix-hovedlys, navigasjon med 8-tommers skjerm, AppConnect og oppkoblingsfunksjonen WeConnect - via e-SIM-kortet som er inkludert.

Vår bil har en transportpakke med blant annet svingbart tilhengerfeste og fernbetjent parkeringsvarmer, Easy Open-pakke med nøkkelfri adgang og sparkebakluke og blant annet skinninteriør, utvidet ryggekamerapakke og den mest avanserte navigasjonen med 9,2 tommers skjerm og induksjonslader. Prisen for utstyret er ikke avskrekkende - kun 67.000 kroner. I tillegg har du lave bensinkostnader.

VW Passat GTE

BensinmotorR4, 16V, bensin Turbo
Girkasse6-trinns DSG forhulstrekk
Slagvolum:1395 ccm
Effekt - o/min :156 hk / 5000
Dreiemoment - o/min:250 Nm / 1600
Elmotor foran:116 hk
Batteri:Litium-Ion 13 kW/t
Systemeffekt218 hk /400 Nm
0-100 km/t:7,4 sek
Toppfart:225 km/t
Forbruk WLTP:0,15 l/mil
CO2-utslipp WLTP:35 g/km
Tankvolum:50 liter
L/B/H:477/183/148 cm
Akselavstand:279 cm
Bakkeklaring14,5 cm
Dekkdimensjon:235/45R18
Bagasjerom:483/1613 liter
Egenvekt:1660 kg
Hengervekt:1600 kg
Pris fra kr.:465.000
Pris denne bil532.900

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer