Foto: Autofil
Foto: AutofilVis mer

Suzuki Swift (2006)

Pensjonistbilen over alle fikk et skikkelig visuelt løft som plutselig gjorde den interessant for flere aldersgrupper. Nå får du den lille firehjulstrekkeren til en særdeles overkommelig pris…

Det enkle er ofte det beste. Det er i alle fall Suzukis filosofi når det kommer til Swift. Modellen har eksistert i forskjellige drakter siden tidlig på 80-tallet, selv om historien er noe komplisert. Kort fortalt – den het Cultus i Japan, mens den ellers i verden ble solgt som Suzuki Forsa og Jazz, Chevrolet Swift, Sprint, Sprint Metro, Metro, Geo, Pontiac Firefly, Maruti 1000, Holden Barina og Subaru Justy. 13 forskjellige navn på en og samme bil. Rekord?!

LES OGSÅ:

Her i Norge har den derimot bare hatt navnet Swift – selv om gamle Subaru Justy i prinsippet var samme bil. En ting har likevel vært relativt konsistent: Den var alltid intetsigende og kjedelig å se på. I alle fall fram til nye Swift kom i 2006. Plutselig ble den lille Suzukien kul..! Så her er en minimalistisk og billig firehjulstrekker som har utseendet med seg. Men er det nok..?

Foto: Autofil Vis mer

90 hester på under et tonn. Dette lover godt! Men når pedalen treffer gulvet, skjer det særdeles lite. Det sitter nok noen maltrakterte hester fast i drivverket et sted. Ned på bakken har de i alle fall ikke tenkt seg. Dette er jo et vanlig symptom hos firehjulstrekkere, men i turbodieselbiler skjules det bak en bølge av dreiemoment. I en bensinbil uten turbo blir derimot effektmangelen like soleklar som Benito Mussolinis politiske ståsted. Her må det jobbes på turtall for å hente ut de ressursene som finnes.

Ellers, bortsett fra en noe nummen styrefølelse, fungerer bilen fint under all slags kjøring. Suzukis permanente firehjulsdrift fungerer derimot svært dårlig. Grunnen til dette er at systemet bare eksisterer inni hodene til Suzukis markedsføringsavdeling (der fungerer det sikkert kjempefint). Men når en ser bort fra misledende reklame og vurderer teknikken akkurat slik den er – nemlig viskosebasert firehjulsdrift der bakhjulene bare blir med ved tap av friksjon – så gjør den jobben greit. Ikke verdens mest lynraske system, men helt på det jevne.

Foto: Autofil Vis mer

Interiør
Dette er noe av det sprekeste vi har sett fra Suzuki på lenge. Ved siden av den obligatoriske grå hardplasten, det grå rattet og de mørke grå dørtrekkene, har de klinket til med – hold dere fast – mørke BLÅ stoffseter! (Riktignok med grå ytterkanter – det får da være grenser). Neste gang jeg låner en Swift, skal jeg sette på rosa rattrekk i pels bare for å være rebell. Spøk til side, bakseteplassen er ganske akseptabel for en småbil å være, og setene er behagelige. Swift får også pluss for Keyless Go og skinnkledt ratt med knapper for betjening av stereo.

Foto: Autofil Vis mer

Oppsummering
Før 2006-versjonen var det stort sett bare pensjonister som putret rundt i Suzuki Swift. Modellen beholdt nok en del av den eldre kjøpegruppen da facelift’en kom, men tiltrakk seg også en yngre gruppe. Felles for alle var et behov for ekstra framkommelighet i tillegg til god driftsøkonomi.

Swift som varemerke kan sammenlignes med ei førti år gammel kontordame som plutselig bestemmer seg for å gjenvinne ungdommen. Det kunne gått skikkelig galt, men resultatet ble slett ikke verst. Noen timer på operasjonsbordet og et besøk av Motepolitiet, og vips – en bil som ser like bra ut parkert utenfor Grünerløkkas hippeste steder, som utenfor kårboligen til bestefar.

Foto: Autofil Vis mer

En Swift hadde basispris på 199 900 kroner i 2006. Vår testbil kostet 207 300 kroner, da med fullspekket utstyrsliste. Jeg nevner i fleng: Metallic lakk. Det var utstyrslisten. Og cd-spiller, så klart. Må ikke glemme den. Slike småbiler med firehjulstrekk har et relativt lavt verditap, og er noe av det tryggeste bilkjøpet du kan gjøre. Swift er i tillegg svært ettertraktet på grunn av det sporty utseendet.

Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil
Foto: Autofil

Testresultat

Suzuki Swift (2006)

Pålitelig bil med sporty utseende

Ikke fullt så sporty kjøreegenskaper