Suzuki SV650S er nesten en nedskalert TL1000S. I hvertfall like morsom, betydelig billigere og kanskje med et større bruksområde.<br />
<A HREF="http://www.dinside.no/dh_bilde/4030.jpg">Klikk her for større bilde</A>
Suzuki SV650S er nesten en nedskalert TL1000S. I hvertfall like morsom, betydelig billigere og kanskje med et større bruksområde.
Klikk her for større bildeVis mer

Suzuki SV650S: Liten sportstwin med bred appell

Nye Suzuki SV650S er en lett, tosylindret sportsmaskin for begynnere og alle andre motorsyklister som vet at det ikke alltid er størrelsen det kommer an på. Designen er hentet fra råtassen TL1000S, V-twinnen yter 70 hester og vekten stopper på 169 kilo.

Tosylindrete sportssykler har fått et solid comeback de siste tre-fire årene. Årsaken kan alene tilskrives Ducatis fantastiske meritter i Superbike-VM med sine tosylindrede 888, senere 916, og nå 996. Yamaha, Honda og Suzuki har alle fulgt opp med sine tosylindrede værsting-versjoner. Resultatet er at stadig flere motorsyklister vet å sette pris på den den bunnsterke to-sylindrede motorkarakteristikken, som i de fleste trafikksituasjoner gir mer kjøreglede og motorkraft tilgjengelig. Nå innfører Suzuki altså to-sylindrede SV650S i mellomklassen.

Mini TL1000S

Suzuki SV650 uten kåpe demonstrerer til fulle den nydelige alu-rammen med triangulerte rør.
Klikk her for større bilde
Suzuki SV650 uten kåpe demonstrerer til fulle den nydelige alu-rammen med triangulerte rør.
Klikk her for større bilde Vis mer

Bikinikåpen med to smaløyde lykter, det trappeformede salarrangementet og aluminiumsrammen av triangulerte rør, er ved første øyekast identisk med designet på storebror TL1000S. Det gir inntrykk av en særpreget og hissig liten sportssykkel. Samtidig gir den karakteristiske V-motoren et touch av finesse.

Sittestillingen for både fører og passasjer ligger i sportskategorien, altså med relativt skarp knevinkel og mye vekt på håndleddene, men uten å være ekstrem. Lav vekt og en sal som er smal i framkant gjør sykkelen håndterlig også for kortbeinte. Instrumenteringen er frisk, med speedometeret i midtposisjon, og en hvitbunnet, sportslig turteller til venstre.

Høy humørfaktor

Suzuki SV650S kommer ikke til å vinne noen motorveifighter, og med moderate 70 hester blir den heller ingen gjenganger i høylytte effektdiskusjoner. Men for dem som er glad i å kjøre, og som foretrekker å utvikle seg selv fremfor å måle seg mot andre, er dette en sykkel med høy humørfaktor. Moderat motoreffekt i kombinasjon med gode kjøreegenskaper gir anledning til å kjøre sykkelen i «humørregisteret», i motsetning til de heftigste sportssyklene hvor bare det å strekke ut på andre innebærer fare for fengseslstraff, selv på 90 km/t-motorvei.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Suzuki SV650S tyder på å ha gode allroundegenskaper både til daglig bruk og turkjøing, men først og fremst for en person. Passasjerkomfort synes noe begrenset, spesielt i kombinasjon med bagasje. Pris er ikke fastsatt, men det er grunn til å håpe på et femsifret tall.

Suzuki SV650STekniske data
Motor:2-syl. 90 graders V-motor, væskekjølt, fireventilert, DOCH, 645 ccm 
Boring x slag:81 x 62,6 mm
Kompresjon:11,5:1
Forgassere:2 stk. 39 mm Mikuni BDSR
Effekt oppgitt:70 hk
Moment oppgitt:ikke oppgitt
Kraftoverføring:våtklutsj, 6 gir og kjede
Gaffelvinkel:24,8 grader
Forsprang:100 mm
Akselavstand:1.420 mm
Sittehøyde:805 mm
Demping foran:41 mm teleskopgaffel, ikke justerbar
Demping bak:Enkeltdemper, justerbar forspenning i 7 steg
Dekk foran:120/60-17
Dekk bak:160/60-17
Bremser foran:To 290 mm skiver med tostemplete kalippere
Bremser bak:En 240 mm skive med tostemplet kalipper
Tørrvekt:169 kg
Bensintank:15 liter
Pris:Ikke fastsatt